Nespavost

Pěkný den. Mám celoživotní problém s nespavostí, občas se střídají chronické stavy (spaní ob den, nebo dva dny extrémně málo a pak hodně) a stavy, kdy se vyspím relativně normálně. Mám nicméně i celoživotní problém s pozdními příchody, velmi se to prolíná s nespavostí. Nicméně i když mám někde být na čas třeba odpoledne, tak přesto špatně odhadnu čas. Typicky mám vnitřní hodiny posunuté o 15-20 minut. Pro upřesnění: Základní školu jsem měla 3 minuty cesty, chodila jsem pozdě 10 minut. Střední školu jsem měla hodinu cesty, chodila jsem pozdě 15 minut. Na vysoké jsem dokázala zaspat i celý den, ale když už jsem přišla do hodiny, také o 10-15 minut později. Teď mám poprvé práci, kde jsem vydržela déle, ale časem se také objevily problémy s nespavostí i pozdními příchody. Sice stále práci mám, ale s tím, že na tom musím pracovat - ale tím, že trpím tímhle celoživotně tak bohužel už nevím jak. Ještě také musím dodat, že mám povolání hodně vázané na přemýšlení, soustředění, někdy i dost stresující. Mimo nespavost a problémy s pozdními příchody mám všeobecně pak problémy s mozkem. Asi to bude souviset i s tou nespavostí. Když spím málo, mám bolesti hlavy a migrény - někdy mě bolí určitá část na hlavě. Často se mi stává, že zapomínám - zapomenu běžné slovo ve větě, nebo co jsem chtěla udělat. Jsem všeobecně roztržitá, padají mi věci z rukou, ale to jsem měla odjakživa. To zapomínání mi jen přijde, že se postupem času zhoršuje. Myslím, že jsem všeobecně impulzivní typ člověka, musím se soustředit na hodně věcí najednou, přestože si vše píšu. Abych uvedla příklad za všechny: Spletla jsem si třeba město Ústí nad Orlicí s Ústí nad Labem - a jela jsem kamarádce na ples do toho na severu, místo na východě. Taková záměna se mi stává HODNĚ často. Nejčastěji názvy měst, zastávek, největší problém mám s vyhledáním patřičné zastávky (bus, vlak), moje zaměňování názvů dělá taky velkou paseku. Na adresu už mám GPS, tak ty jediné zvládám. Někdy třeba jedu podle plánu, který jsem si dříve vypsala, ovšem v půlce cesty mě něco vyvede z míry,a já (vlastní invencí) předem napsaný plán naruším, protože mám pocit, že jdu do špatného vlaku (a skončí to tak, že mi pak ujedou třeba všechny vlaky proto, že jsem se nerozhodla, do kterého nastoupit). Jak bych mohla řešit svůj problém? Měla bych navštívit spánkové centrum? Přijde mi to popravdě za celý život nespavosti a pozdních příchodů (je mi 26 let) už tak pozdě, že se s tím snad ani nedá nic udělat. Nevím, v tu chvíli si nikdy neuvědomím, co a proč je špatně. A nevím, kde přesně je ten problém, a jak to mám řešit. Někdy vím, že moje roztržitost je přímým důsledkem toho, že jsem spala v noci 1 hodinu - což by snad nikdo nebyl schopný dost rychle reagovat, ale někdy mám strach, že to už začíná mít trvalé následky. Mám i brutální tmavé kruhy pod očima a bolesti v zádech a krku, se stolicí (většinou něco jako průjmy). Ale to s tím už asi nesouvisí. Snad mi nějak poradíte! Pěkný den.

Odpověď odborníka:

Šárko, vaše potíže souvisí spíše s určitým nastavením osobnosti. Jistě vaše roztržitost souvisí s nedostatkem spánku,ale naopak neustálý chaos někdy dobrému spánku brání.
V první řadě je třeba dodržovat spánkovou hygienu. Chodit spát ve stejnou hodinu, v klidné a vyvětrané místnosti. Pokud nemůžete usnout, tak se v posteli dlouho nezdržovat a věnovat se nějaké nenáročné činnosti- čtení, ruční práce, poslouchání klidné hudby. Ráno je třeba vstávat brzy, na budík a v posteli nepolehávat. Ve vašem případě bych se zaměřila na trening vstávání ve stejný čas a to i o víkendu. Vhodné je i osvojení si nějaké meditační techniky. Pokud by potíže přetrvávaly, je vhodné se obrátit na psychiatra nebo psychologa, který by Vám doporučil eventuelně i spánkové centrum. Pěkný den. Fischerová

MUDr. Jana Fischerová
MUDr. Jana Fischerová

Specializace: Praktické lékařství
Pracoviště: Revmatologická ambulance na Průtahu s.r.o. Děčín

 
Líbí se vám odpověď?
0 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené: