Nespavost a stres

Dobrý večer, jsem studentkou druhého ročníku nejmenované lékařské fakulty UK. Při nástupu na fakultu jsem si myslela, že počáteční stres přejde s postupným zvyknutím si na nové prostředí, ale zejména na větší objem učiva. Bohužel se tak nestalo a učiva je stále více a více. Neustále žiji v nějakém stresu, jsem nevyrovnaná, mám časté střídání nálad a pozoruji na sobě také špatné chování vůči ostatním a to pouze v důsledku své nervozity a napětí z učení. Co mě však trápí nejvíce je nespavost, jelikož díky ní, nejsem druhý den schopna podat ve škole ten pravý výkon. Jak ulehnu do postele, zavřu oči, začnou se mi v hlavě honit veškeré informace, všechny latinské názvy, různé kaskády a chemické reakce, vstávám a chodím se dívat do příslušných knížek, toto trvá například 3 hodiny, než usnu, takže nakonec spím například pouhé 4 hodiny denně, na což moje tělo není zvyklé (žádá si alespoň 7 hodinový spánek) . Nevím, zda pomůžou nějaké čaje, horké mléko před spaním či mám navštívit svého praktického lékaře?... Předem děkuji za odpověď.

Odpověď odborníka:

Dobrý večer, Renatko, děkuji Vám za dotaz. Myslím, že popisujete něco, co prožilo a prožívá hodně studentů medicíny. Objem studia na medicíně nebude nikdy menší, učiva bude více a více. Pozitivní zprávou je, že si na ten fakt, že to nemáte pod kontrolou, časem zvyknete. Mluvím z vlastní zkušenosti, pamatuji si, jak jsem večer před zkouškou z anatomie brečela na koleji v koupelně a kolemjdoucí kolegyně ze šestého ročníku se ptala: proč pláčeš? Odpověděla jsem jí: no protože to je hrozná zkouška, je toho MOC. A ona mi odpověděla: tak se, holčičko, připrav, že všechny další budou stejně těžké a učení bude vždycky víc, než budeš schopna zvládnout. V podstatě měla pravdu. Časem se ale naučíte, jak zvládat ten tlak, jak rozložit studium, aby zbyl nějaký čas i na relax a normální život. Je úplně normální, že pokud jste nevyspalá, jste i náladová a nechováte se zrovna tak, jak byste si přála, protože únava a spánkový deficit se prostě projevit musí. Otázkou je, co s tím. Každopádně je nutná spánková hygiena /krátce zopakuji spánkové desatero: 1. do postele uléhat až ospalá, 2. postel užívat pouze ke spánku a milování, 3. pokud nelze usnout do 30 min, vstaňte, jděte do jiné místnosti, věnujte se nějaké činnosti, nedívejte se na TV, 4. Vstávat denně ve stejnou dobu, 5. Minimalizovat v ložnici hluk a světlo, ideální teplota je 18-20 st.C, 6. Nepít kávu, černý, zelený čaj, kolu 4-6 hod. před ulehnutím, omezit je i přes den, 7. Nekouřit před spaním a v době nočních probuzení, 8. Nepít před spaním alkohol, do postele – jako za volant, 9. Vynechat večer těžká jídla, 10. Cvičit pozdě odpoledne, ale max. 4 hod.před ulehnutím./. Určitě bych na Vašem místě zvolila nějaký rituál před spaním-krátká procházka, večerní hygiena, meduňkový čaj, krátké čtení z nějaké optimistické knížky a potom bych šla spát. URČITĚ bych se v době, kdy ležím v posteli, nechodila dívat do medicínských knížek, protože jste pak excitovaná, rozrušíte se, co všechno ještě nevíte, a že to nestíháte, atd./sloveso „nestíhám“ se stane v nejbližších letech pravidelnou součástí Vašeho slovníku/. Pokud nezabere spánková hygiena, je na místě navštívit praktického lékaře, přechodně lze indikovat nebenzdodiazepínová hypnotika,aby se porucha spánku nezafixovala. Určitě se stav časem zlepší, budete psychicky zdatnější, zjistíte, že zkoušku lze udělat, i když nevíte všechno /což ani nelze, s tím se smiřte a bude se Vám líp dýchat/, a že známky nejsou podstatné. Určitě si najděte při studiu čas na kulturu a sport. Já jsem taky ve druhém ročníku přišla na to, že pokud si sama nenaordinuji relax, sport, odpočinek, nikdo mi to nezorganizuje za mě. Možná máte pocit, že nemůžete vůbec nikam, protože Vám pak nezbyde čas na učení. Opak je pravdou, po návštěvě kina budete uvolněnější a budete mít větší produktivitu práce. Hlavu vzhůru, není všechno jenom o studiu a o zkouškách. Všechno zvládnete, jen se musíte poprat se svým přístupem ke studiu. Moc Vám držím palce, napište pak někdy, jak se máte, budu se těšit na pozitivní zprávu. Mějte se hezky.

MUDr. Anna Svatová Bodnárová
MUDr. Anna Svatová Bodnárová

Specializace: Pneumologie
Pracoviště: Léčebna tuberkulózy a respiračních nemocí Janov

 
Líbí se vám odpověď?
+1 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Kam dál
 
 
Zdravý jídelníček nejen pro nemocná játra
Články: Zdravý jídelníček nejen pro nemocná játra
Virová hepatitida či...
Jak si poradit s ječným zrnem
Články: Jak si poradit s ječným zrnem
Ječné zrno je pupínek nebo...
Tříselná kýla: neriskujte zdraví svých varlat!
Pěšky nebo na kole - Tipy na výlety
Revmatismus
Články: Revmatismus
Revmatické nemoci jsou...
Doutníky a dýmka jako zdravější varianta cigaret? Nesmysl
Články: Doutníky a dýmka jako zdravější varianta cigaret? Nesmysl
Kuřáci doutníků a dýmek...
7 800 Tipů kam na výlet z celé ČR
Turistikou ke zdraví s Turistika.cz
Naposledy čtené:
Doporučený článek:

Soutěžte s Belcurou

 celý článek
Doporučený článek:

Soutěžte s Belcurou

Atopická, suchá nebo podrážděná pokožka bezesporu vyžaduje důslednou péči. Svědění v těchto případech dokáže být velice nepříjemné. Kůže je navíc zranitelná a náchylnější k...  celý článek

x