Paradoxní nespavost

Dobrý den je mi 21 let a už od 16 mám problémy se spaním a přes noc obvykle naspím okolo 3-5ti hodin a abych vůbec usnul a udržel se ve svém lehkém spánku, potřebuji špunty do uší a absolutní tmu. Paradoxem je, že přes den nic takového nepotřebuji a usnu v jakémkoli prostředí. Zkoušel jsem půl roku přes den nespát, ale spánek v noci se mi nezlepšil. Je možné, že je moje tělo přirozeně naprogramované ke spánku přes den? Mimo jiné, pokud studuji přes noc, mnohem snáze se vše naučím, než přes den. Cítím se jako bych to měl opravdu prohozené.

Odpověď odborníka:

Spánek je nutnou součástí našich životů. Potřeba spánku je velmi individuální a dle odborníků se pohybuje v rozmezí přibližně 6 - 9 hodin denně, i u téhož jedince navíc může kolísat. Pdobobně individuální je i kolísání úrovně aktivity během dne. Již stará lidová moudra hovoří o ranních ptácích a nočních sovách. Někdo je zkrátka nejčilejší ráno nebo dopoledne, jiný večer. Běžná doba vstávání a ukládání ke spánku, která je vhodná pro fungování v naší společnosti, nemusí vyhovovat všem. Četla jsem dokonce nějaký článek, ve kterém popisovali režim jakéhosi přírodního národa (snad to byli jihoameričtí Indiáni, nejsem si jistá): tito spí vlastně nadvakrát - nejprve kus noci, pak se vzbudí, povídají si či hrají různé "společenské" hry, a po určité době opět usnou. Autoři se domnívají, že podobný režim je lidem vlastní a jeden dlouhý spánek za den je naopak nepřirozený. Fungování tvz. biologických hodin, tedy nastavení našeho vnitřního času a změn v úrovni aktivity, se zdá být velmi složité a ani současné vědecké poznatky ho nedokáží zcela objasnit.
Ale abychom se vrátili k Vašemu problému. Bez možnosti Vás vyzpovídat, vyšetřit, takto v rámci internetové poradny bohužel nemohu činit jednoznačné závěry. I když asi máte pravdu, že do určité míry může u Vás jít o jakési vnitřní nastavení, spát v noci 3-5 hodin denně bych již považovala za patologii. To ke kvalitnímu odpočinku nemůže stačit a není divu, že máte potřebu spát přes den. Doporučovala bycho proto vyhledat lékaře. V prvé řadě by Vás měl vyšetřit Vás praktický lékař - je potřeba vyloučit tělesná onemocnění, která mohou spánek a jeho kvalitu negativně ovlivňovat. Významnou roli může hrát i psychika. Dále je možné absolvovat vyšetření u specialisty na spánek, tzv. somnologa. Jde vlastně o subspecializaci oboru neurologie. Pracovišť zabývajících se poruchami spánku, tzv. spánkových laboratoří, přibývá - koukněte např. na http://www.dobry-spanek.cz/seznam-lecebnych-center. Provádějí se zde různá vyšetření k bližšímu posouzení spánku a jeho kvality (podrobný spánkový deník, polysomnogram).
Obecně je nutné dodržovat zádasy tzv. spánkové hygieny (tichá tmavá dobře větraná místnost komfortní teploty, vhodná matrace, cca 6 hodin před spánkem nepít stimulující nápoje, poslední jídlo cca 3-4 hodiny před spánkem a nejíst večer těžká jídla, po večeři se již snažit udržovat spíše v klidu atp.). Můžete zkusit různé ukliďnující procedury před spaním (relaxaece, zkliďnující čaje aj.), i když jejich účinnost není vědecky podložená. Současná západní medicína má prostředky, kterými s nespavostí bojuje - nejde jen o léky na spaní, ale možností je třeba terapie jasným světlem nebo magnetoterapie. Mezi alternativní metody patří kupř. akupunktura, akupresura, homeopatie. Zkrátka jde o komplexní problém, který by měl skutečně patřit do rukou odborníka.

MUDr. Renata Lažanská
MUDr. Renata Lažanská

Specializace: Nefrologie
Pracoviště: IKEM, Klinika nefrologie

 
Líbí se vám odpověď?
0 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené:
Doporučený článek:

Soutěžte s Belcurou

 celý článek
Doporučený článek:

Soutěžte s Belcurou

Atopická, suchá nebo podrážděná pokožka bezesporu vyžaduje důslednou péči. Svědění v těchto případech dokáže být velice nepříjemné. Kůže je navíc zranitelná a náchylnější k...  celý článek

x