Porucha spánku u kojící ženy

Dobrý den, mám 4 měsíčního chlapečka a již od jeho narození se potýkám s nespavostí. Bud vůbec v noci nemůžu usnout nebo usnu a kolem 12 se probudím a nemůžu usnout. Malý se probouzí kolem 4 až 5 hodiny ráno na kojení, nakojím ho a krásně usnu. Ale dokud ho nenakojím tak neusnu. Zkoušela jsem na noc pít horké mléko s medem, piju medunkový čaj, zkoušela jsem homeopatyka a nic nepomohlo. Jsem přes den hrozně unavená a rozlámaná, taky se hodně potím ale štítnou žlázu mám v pořádku. Radila jsem se s praktickou doktorkou a ta mi poradila zajít k psychiatrovi, beru přípravek Cipralex. Jsem díky němu klidnější ale spánek se nelepší. Mám strach že až přestanu kojit tak se vůbec nevyspím. Nemůže můj problém souviset s hormonální nerovnováhou při kojení ? Jsem už docela zoufalá

Odpověď odborníka:

Dobrý den. Narození dítěte a zejména prvního dítěte ja zásadní životní změna. Navzdory tomu, že je mateřství jednou z nejkrásnějších životních zkušeností, je pro náš organismus i velkým zdrojem stresu. Organismus jae zatížen fyzicky - tělo se ještě dlouho zotavuje z těhotenství, navíc přistupují významné hormonální změny spojené s kojením a kojení samotné, které je také významnou zátěží. K tomu přistupuje zátěž psychická - zpravidla totální změna životního stylu s (leckdy úplnou) ztrátou volného času, zodpovědnost, vědomý či podvědomí strach o dítě. To vše na náš působí a ve spojení s narušením navyklého spánkového režimu nočním kojením to u řady novopočených maminek skutečně způsobí problémy se spánkem. Takto na dálku nemohu o moc víc než podpořit Vás v dodržování všeobecných pravidel spánkové hygieny a zdravého spánku. Možná se za nemožností usnout než nakojíte skrývá (třeba nevědomý) strach o miminko. Zde sice mohou pomoci antidepresiva, která užíváte (Cipralex), osobně bych ale v prvé řadě zkusila nějaký druh psychoterapie - už pro to, že i když tento lék není při kojení vysloveně kontaindikován, do mateřského mléka přeci jen přecházet může...Cipralex primárně neléčí nespavost, jeho hlavní účinek je protidepresivní a zklidňující. Jeho nasazení je samozřejmě plně v rukou Vašeho psychiatra a věřím, že k němu měl důvod. Je ale nutné vědět, že efekt léků se rozvíjí velmi pozvolna a na jeho plný účinek je nutno vyčkat několik týdnů. Často je výhodné užívání antidepresiva s psychoterapií kombinovat.

MUDr. Renata Lažanská
MUDr. Renata Lažanská

Specializace: Nefrologie
Pracoviště: IKEM, Klinika nefrologie

 
Líbí se vám odpověď?
+2 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené:
 
Doporučený článek:

Soutěžte s Belcurou

 celý článek
Doporučený článek:

Soutěžte s Belcurou

Atopická, suchá nebo podrážděná pokožka bezesporu vyžaduje důslednou péči. Svědění v těchto případech dokáže být velice nepříjemné. Kůže je navíc zranitelná a náchylnější k...  celý článek

x