Příliš mnoho cukru

Dobrý den, jsem závislá na přijmu cukru. Denně jím opravdu hodně sladkostí a sladkých jídel. Pokud si dávám normální jídlo, jsou to především těstoviny, brambory, zelenina a kuřecí maso. Někdy jím celý den pouze sladké pečivo a nemohu se toho zbavit. Bohužel z této nevhodné stravy spojené se stresem bývají zažívací potíže. Křeče, průjmy, nepravidelná stolice, bolesti žaludku... Chtěla jsem se zeptat, co se v těle děje, když má nadbytek cukrů, škrobů-sacharidů? Případně čím to je, že mě mé tělo nutí stále přijímat více a více cukru? děkuji za odpovědi.

Odpověď odborníka:

Je nutné prolomit začarovaný kruh - sníte něco sladkého, to Vám dodá krátkodobou energii - po krátké době opět hladina krevního cukru klesne a vzniklý hlad zaháníte opět sladkým. Doporučuji začít ráno snídaní bohatou spíše na bílkoviny než na jednoduché cukry (např. chléb, máslo, pomazánka, vajíčko, šunka, káva/čaj s mlékem). Naopak vynechat rohlíky, marmeládu, nutellu, kávu nesladit. Uvidíte, že Vám taková snídaně dodá energii na delší dobu než jídlo bohaté na rychlé cukry. Pokud budete mít i potom nezvladatelnou chuť na sladké, dejte si např. banán nebo jiné ovoce. Chuť na sladké můžete ošidit i umělými sladidly (např. místo džusu pijte coca-colu light, neslazenou kávu, minerálku bez cukru nebo nejlépe čistou vodu). Ke svačině třeba dietní ovocný tvaroh bez cukru. Tyto pokrmy vydrží déle v žaludku a zasytí Vás na delší dobu, způsobí, že nebudete mít tak rychle hlad nebo tzv. "vlčí hlad" - nezvladatelnou chuť na sladké. Jezte menší porce, ale pravidelně. Odstraňte ze svého okolí sladké pochutiny (např. čokoládu, bonbóny) a mějte připravenou náhražku (nakrájené ovoce, knäcke-brot, rýžové chlebíčky). Podobně k obědu nebo večeři, alespoň jednou denně jezte zeleninu - vhodný je ke svačině nebo večeři zeleninový salát. Místo cukru můžete při přípravě jídel používat i koření (skořice, kardamom ...). Domnívám se, že po několika dnech si Váš organismus zvykne na novou dietu, a Vy se budete cítit lépe, odezní obtíže, které popisujete. Příčinou může být prostá závislost na sladkém- podle posledních výzkumů působí cukr na mozek podobným mechanismem jako droga, organismus závislého ho potřebuje dodávat stále více. Mohla by se takto projevovat i cukrovka v počátcích. Někdy se popisují podobné stavy i u chybění některých vitamínů (pokud jíte jednostranně, užívejte nějaký multivitamín). Nezapomeňte na dostatek pohybu, spánku a dostatečný přívod tekutin. Nadbytek cukru vede k obezitě, urychlenému kornatění tepen, zvýšenému riziku mrtvice, infarktu a dalším komplikacím. Pokud se obtíže nezlepší, navštivte lékaře.

MUDr. Jan Vachek
MUDr. Jan Vachek

Specializace: Vnitřní lékařství
Pracoviště: Klinika nefrologie VFN a Klatovská nemocnice, a.s., interní oddělení

 
Líbí se vám odpověď?
0 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Kam dál
Naposledy čtené: