Problem se spanim

Dobrý den,delši čas to je takych 5 let mám problemy se spankem-je mne nyni 53 let-takže jsem to připisovala k přechodu.Uživala jsem přirodní leky a pak asi jeden rokTritico.To jsem pak vysadila a přešla opět na přirodni leky,ale nezabíraji.Musela jsem odejit z práce,nebot jsem brzo vstavala ve čtyři rano a kolikrát jsem ještě ve dvě nespala. Byly dny kdy jsem usla,ale jen na par hodin-2-3 hodiny,rano jsem byla vyčerpana a v práci nesoustředěna.Přidali se dalši nemoci,hlavně pohybové,tak jsem šla na PN a nyní jsem doma.Manžel to nepochopi,proč teda stálé nespim a nebo že si mohu pospat rano. Jenže to nejde.Večer jsem unavená moc,jdu si lehnout a spimasi od 22.30 do 24 hodin. Pak nezaberu až kolem třetí hodiny a spim jen tak do 5-6 hodin dyl to nejde.Když si chci poležet,tak to nejde,je mne špatně a musim vstat z postele. A tak je mne špatně i když nespim od te pulnoci,nebavi mne čist,jsem strašně v noci unavená a usnout nejde.Děti mne posilaji k psychiatrovi pro leky,ale já je nechci brat,prosim o radu co bych měla udělat pro zlepšeni spánku. Děkuji

Odpověď odborníka:

Dobrý den paní Miluše. Spánek a jeho regulace jsou poměrně křehké. Vzniklé poruchy rytmu a doby usínání se často zafixují. Původně se u Vás asi jednalo o nejběžnější problém- psychosociální nespavost. Vznik obavy z neusnutí při nutnost ráno vstát a poté vykonávat pracovní ev jinou činnost. Tam pomůžou jisté psychorelaxační metody na nácviky uvolnění organismu, postupné změny doby a rytmu spánku. Velmi nevhodné je problém řešit klasickými hypnotiky- léky na spaní. Nejběžněji používané moderní léky se složkou zolpidem- Hypnogen, Stilnox apod. sice pomůžou. Ale k použití jsou na pravidelné a delší užívání nejsou vhodé. Nasazené Trittico bylo dobrou volbou- bere se v několika měsíční kůře, poté se snižuje dávka a vysadí a může dojít k normalizaci spánku. Pokud se problém vrátil, je možné kůru opět nasadit. Variantou je také lék mirtazapin např jen v dávce 15 mg na noc. Předčasné probouzení je často také vlivem zasunuté depresivní reakce. K tomu by také směřovalo to, jak se nedobře po ránu vůbec cítíte. Zmíněné léky mohou i toto po čase normalizovat, někdy je i nutná kůra klasickým antidepresivem v ranní dávce, také min. 3 měsíce. K řešení problému tedy budete asi potřebovat odbornou pomoc lékaře, psychologa. Múžete zkusit nejprve najít některou publikaci i psychorelaxaci, nácviku metod před usnutím a provádět jejich nácvik. Dále zkusit přechodně posunout ulehnutí do postele o něco později. Tak postupně o 1 hodinu. Vést si spánkovým kalendář- časy ulehnutí, usnutí probouzení. Večer kromě relaxace nic neřešit, být v klidu. Pohybová aktivita odpoledne naopak hl na čerstvém vzduchu může pomoci. V posteli, pokud spánek nepřichází, není dobré provádět jiné aktivity- číst, sledovat TV, poslouchat rádio nebo přemýšlet. Náš mozek se toto rychle naučí a při pobytu v posteli je místo na spánek nachystán na tyto činnosti. Pokud se stav nebude lepšit- k nastavení léků a nácviku psychorelaxačních metod navštívit lékaře, který se poruchám spánku více věnuje- někteří neurologové psychiatři. Existují i speciální spánková centra pro léčbu poruch spánku. Ve vašem případě ale není potřeba provádět speciální přístrojové a laboratorní vyšetření ve spánku, spíše rozbor příčin a upravení léčebného postupu. Zdravím dr. Šigut

prim. MUDr. Vladimír Šigut
prim. MUDr. Vladimír Šigut

Specializace: Neurologie
Pracoviště: Neurologické odd a iktové centrum nemocnice Krnov,
Ambulance neurologie a myoskeletární medicíny Krnov

 
Líbí se vám odpověď?
+1 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené: