Problémy s usínáním

Dobrý den, měl bych na Vás dotaz, týkající se problému s usínáním. Můj kamarád (16 let) na sobě už delší dobu pozoruje problémy se spánkem, zvláště pak s usínáním. Dříve se u něj žádné spánkové problémy nevyskytovaly. Anamnéza: Hypo nebo Heperfunkci štítné žlázy neuvádí. Problémy se spánkem v rodině taktéž neuvádí, nikdo z rodiny hypnotika neužívá. Pravidelně neužívá ani žádné další léky. Zpočátku uváděl, že nepociťuje únavu přes den. To se však v průběhu sledování měnilo, kdy postupem času na sobě začínal pozorovat zvýšenou únavu, avšak v činnostech ho neomezovala. Vnější vlivy, které by rušily spánek nemá. Rodinné zázemí je na vysoké úrovni. Pravidelně sportuje - hraje fotbal. Alkohol ve zvýšeném množství nepožívá! Připojuji 25 denní sledování spánku.

Odpověď odborníka:

Milý Lukáši. Dobrý den. Spánek je nutnou součástí našich životů. Potřeba spánku je velmi individuální a dle odborníků se pohybuje v rozmezí přibližně 6 - 9 hodin denně, i u téhož jedince navíc může kolísat. Nejsou výjimkou ani osoby, kterým dlouhodobě dočačuje spát 4-5 hodin denně (kupř. Albert Einstein údajně spával 4 hodiny denně). Spánkový režim se často mění s věkem a ve Vašem věku může být ovlivněn také hormonálními a dalšími změnami, které jsou pro dospívání typické. Ve spánkovém deníku Vašeho kamaráda nevidím větší problém. Doba usínání a průměrná doba spánku mi přijde vcelku přiměřená resp. nevybočující z mezí normálu, tedy pokud chápu dobře, že uvedené časy jsou dobou spánku, nikoliv dobou koukání do stropu. V úvodu zmiňujete problémy zvláště s usínáním, nicméně z deníku není zřejmé, jak dlouho usínání trvá, proto se k tomu nemohu příliš vyjádřit. Je tedy otázka, co způsobuje pocit únavy během dne. Může to být i leccos jiného, třeba větší fyzická či psychická zátěž, strava atp...). Pokud máte pocit, že pocit únavy souvisí s nedostatkem spánku, nechť kamarád zkusí prodloužit dobu spánku dřívějším ukládáním. To je však nutno praktikovat nějakou dobu. Pár dnů může trvat, že i při dřívějším odchodu do postele bude kamarád usínat v navyklou dobu, ale časem by se to mohlo podařit posunout. Lze také zkusit různé uklidňující rituály před spaním (koupel, bylinkový čaj, uklidňující četba ap.), naopak se nedoporučuje nějakou dobu před spaním koukat do monitorů, provádět příliš aktivizující činnosti, samozřejmostí je cca 6 hodin před spánkem nepít stimulující nápoje, poslední jídlo cca 3-4 hodiny před spánkem a nejíst večer těžká jídla... Pokud by měl kamarád pocit, že se problém nelepší či prohlubuje, asi nezbyde, než vyhledat praktického lékaře. Ono takto po internetu, bez možnosti přímého vyšetření, příliš konkrétní závěry činit nelze. S pozdravem.

MUDr. Renata Lažanská
MUDr. Renata Lažanská

Specializace: Nefrologie
Pracoviště: IKEM, Klinika nefrologie

 
Líbí se vám odpověď?
+1 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené:
Doporučený článek:

Soutěžte s Belcurou

 celý článek
Doporučený článek:

Soutěžte s Belcurou

Atopická, suchá nebo podrážděná pokožka bezesporu vyžaduje důslednou péči. Svědění v těchto případech dokáže být velice nepříjemné. Kůže je navíc zranitelná a náchylnější k...  celý článek

x