Problémy se spánkem

Dobrý den, chtěla bych se zeptat, co může být příčinou toho, že už delší dobu moc nespím a navíc se v posledních dnech ještě k tomu několikrát za noc probudím leknutím.? Těsně před usnutím mě najednou vyrthne ze spánku leknutí, až sebou celá škubnu. Snažím se přijít na to, co by se mi tak mohlo odehrávat tou dobou v hlavě, ale je to bez výsledku. Jinak už hodně dlouho (rok a půl určitě) moc nespím. Nijak zvlášť mi to nevadí, ale všímám si toho v závislosti na tom, jak dlouho spí moji vrstevníci. Kolikrát nespím ani polovinu času co oni. Je mi 17, chodím na střední a celé dny normálně funguji. Večer někdy až do noci se učím nebo už jen tak koukám do počítače. Takže jít spát nejdříve o půlnoci je pro mě už naprosto normální. A vstávám den co den v 6 hodin. Známí tvrdí, že jsem blázen, že to nechápou a že to není zdravé. Tak by mě zajímal názor odborníka. Děkuji.

Odpověď odborníka:

Terezko. Spánek je nutnou součástí našich životů. Potřeba spánku je velmi individuální a dle odborníků se pohybuje v rozmezí přibližně 6 - 9 hodin denně. Je ale známo mnoho případů, kdy dané osobě dlouhodobě postačí i kratší doba spánku, kupř. Albert Einstein údajně spával 4 hodiny denně. Není tedy nutné se srovnávat s vrstevníky ani se snažit vyhovět populačnímu průměru. Směrodatné je to, zda Vám množství spánku dostačuje k tomu, aby se Vaše tělo regenerovalo. Pokud se tedy cítíte celkově dobře a nebojujete přes den s nadměrnou únavou, není asi důvod se zneklidňovat. Je klidně možné, že Vám 6 hodin spánku denně stačí, a v podstatě to můžete brát jako výhodu. Potřeba spánku se může měnit s věkem. Leknutí/škubnutí při usínání je fyziologický (normální) jev. Náš mozek při usínání prochází různými režimy a postupně "vypíná" činnosti, které potřebujeme k denním aktivitám, včetně pohybové činnosti. Někdy ale tyto přechody nejsou plynulé a pak může dojít např. k onomu škubnutí, které náš často až probudí. Noční probouzení je nejčastěji důsledkem nějakého špatného snu, toho si ale pro probuzení leckdy nemusíme být vědomi. Pokud se Vám to děje jen pár dnů, asi také není důvod se zneklidňovat. Náročné mozkové činnosti (učení) a také koukání na obrazovku (TV, počítač) mohou zhoršovat usínání. Zkuste tedy těsně před spaním tyto aktivity již vynechat a zařadit spíše nějaký, třeba krátký, relaxační rituál (koupel, kratší četba klidné literatury, meditace ap.). S pozdravem.

MUDr. Renata Lažanská
MUDr. Renata Lažanská

Specializace: Nefrologie
Pracoviště: IKEM, Klinika nefrologie

 
Líbí se vám odpověď?
0 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené: