Psychické obtíže

Dobý den, mám problémy v oblasti práce a školy. Letos jsem odmaturovala bez problémů s dvěma 1 a třemi 2. Poté jsem se však nedostala na vysokou školu a čím dál tím více mě to tíží. V noci mám problémy se spánkem a celé dny jsem jen unavená a často nepříjemná. Myslím na to skoro každý den. Všechny školy které by byly v úvahů mají příjmačky bud z matematiky nebo rovnou ze SCIO, konkrétně všeobecné studijní předpoklady. Matematika je snad jediný obor ve kterém mám problémy obstát. Nedokážu základní větší rovnice, natož záludné slovní úlohy které obsahují scia. Pokaždé když se na to odhodlám připravit, jsem ve stresu a v tu chvilku nevím kde ani jak začít...matika se přeci naučit nedá- člověk ji musí chápat. Navíc mám ted do dalších příjímaček jen pár měsíců. Přítel je čerstvě po státnicích z ČVUT a o to víc mě vzalo že jsem se nikam nedostala. V současné době pracuji u taty ve firmě každý den 8 hodin za minimální peníze a celý den akorát přemýšlím co mám dělat. Strašně mi chybí škola, lidi v mém věku protože v kanclu jsou 3 starší paní a trávím tu 97% času takřka nicneděláním a utíkáním na toalety protože se mi chce brečet a většinou to neudržím. Zblázním se tu, potřebuji se něco učit, nebo se někam posouvat... jenže ted se nedokážu hnout z místa abych se sebou něco udělala. Dříve jsem na úzkosti podobného typu brala Asentru, Rivotril a Atarax...

Odpověď odborníka:

Dobrý den, Lindo, popisujete svou současnou situaci a také pocity a myšlenky, které jsou jejím důsledkem. Dále sdělujete, že jste se v minulosti léčila z úzkostí. Sice nepokládáte dotaz, ale předpokládám, že byste chtěla radu, jak se zase dostat do pohody. Cítím z Vašich řádků určitou beznaděj - a to přesto, že přemýšlíte a hledáte východiska; stejně to k ničemu nevede a stav se nezlepšuje. Zároveň jste jistě šikovná a chytrá dívka, na střední škole úspěšná. Je jasné, že Vás mrzí následný neúspěch. Ale nejste první ani poslední, komu se to napoprvé nepodařilo. Měla byste to vzít jako výzvu, ze své současné situace vytěžit co nejvíce a proměnit ji na novou šanci. Doporučuji toto: 1. jsou-li úzkosti stejné intenzity jako v minulosti, proberte to s Vaším lékařem - ten zváží nutnost medikace. Nenechte úzkosti rozvinout do větší šíře. 2. Proměňte těch 8 hodin denně (a také všechny další hodiny) na smysluplný čas - jedná se o rok Vašeho života! Snažte se dát každé minutě nějaký smysl. V průběhu nicnedělání v práci se můžete sama vzdělávat, číst, trénovat nějakou duševní techniku, čas si nějak zpříjemnit, zaměřit se na pomoc druhým ... případně si najít zaměstnání jinde, odjet do ciziny na studijní pobyt atd. 3. Zkuste si najít doučování z matematiky, přípravné kurzy apod. 4. Negativní myšlení je třeba nahradit pozitivitou! Pro začátek si sepište všechna současná plus (skvělý přítel, přísun peněz v práci, ...), včetně samozřejmostí jako střecha nad hlavou, zdravé ruce nohy ... Dále si postupně vytvořte (a sepište) jasnou představu, jak bude vypadat Váš příští rok (jsem úspěšnou studentkou VŠ, chodím pravidelně na přednášky, žiji na koleji, jsem v kolektivu spolužáků ...) a oba seznamy si co nejčastěji pročítejte. Snění ohledně budoucnosti je důležité, pomáhá dosáhnout cíle! Naopak přemýšlení o vzniklém problému obvykle nikam nevede. 5. Zařaďte po práci dostatek pohybu a fyzické aktivity, nejlépe na vzduchu. Dostatečně hluboké dýchání si hlídejte po celý den, hlavně v sedě. 6. Když to nepomůže, navštivte psychologa, se kterým zpracujete přetrvávající stres a prožitý neúspěch (mně se v podobných případech dobře osvědčuje zejména tzv. regresní terapie, která umožňuje zpětně se vypořádat s negativní zkušeností). Věřím, že to zvládnete a držím Vám palce!

Mgr. Lada Skulilová
Mgr. Lada Skulilová

Specializace: Psychologie
Pracoviště: Soukromá psychoterapeutická poradna Lipník nad Bečvou

 
Líbí se vám odpověď?
0 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené: