Revmatoidní artritída, jak udržet váhu při léčbě kortikoidy

Dobrý den paní doktorko, minulý týden mi po několika měsících byla stanovena diagnóza RA. Chodím už přímo do revmatologické poradny,kde jsem prodělala za poslední 2.měsíce několik odběrů krve a vyšetření kloubů. Paní doktorka mi včerejškem počínaje nasadila léčbu a došlo i na obávané kortikoidy. (prednison 5x2 tablety denně) Říkala mi, že je to slabší dávka, ale ať počítám s vedlejšími účinky jako je přibírání na váze a otoky v obličeji mimo jiné. Docela jsem se vyděsila, protože jsem celý život velmi štíhlé postavy.(40 kg/150 cm) Mám obavu,že budu jako kulička a proto bych Vás chtěla požádat o radu, jak tomu trochu předejít. Podotýkám, že jsem zaměstnaná a pracuji fyzicky. Vím, že priorita mého onemocnění je zmírnit bolesti kloubů a udržet onemocnění v počáteční fázi, kterou mám já. Předem děkuji za odpověď.

Odpověď odborníka:

Dobrý den, kortikoidy sice mohou mít popsané nežádoucí účinky, ale pokud se pro ně paní doktorka rozhodla, jistě zvážila všechna pro a proti. Důležitější než to, zda trochu přiberete v pase nebo v obličeji apod. (protože uvedená dávka opravdu není vysoká a nežádoucí účinky by tedy měly být mírné, když už se objeví), je udržet Vaše klouby v co nejlepším stavu. Udržování fyzické kondice je důležité jak kvůli samotnému onemocnění, tak kvůli celkovému zdraví, nicméně vliv kortikoidů například na ukládání tuku jaké takové nemá. Ale nevěšte hlavu, nežádoucí účinky se opravdu nemusí nijak výrazně projevit a hlavní je "udržet na uzdě" revmatoidní artritidu.

MUDr. Magdalena Žáková
MUDr. Magdalena Žáková

Specializace: Všeobecné lékařství
Pracoviště: Praktická lékařka pro dospělé

 
Líbí se vám odpověď?
+1 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Kam dál
Naposledy čtené: