Rustove bolesti

Už asi 2 roky mě bolí kolena doktor říká že to jsou růstové bolesti,bolí to po ránu po sportování a k večeru a když jsem toho nechal cca 15 dní a pak šel znovu sportovat tak to zase bolelo.Chtěl bych jít na operaci ale nevím jak dlouho to bude trvat než budu zas moc sportovat,beru léky s vápníkem-Colafit na ráno a na večer Calcichew 200 IU D3.Je mi 13 let.

Odpověď odborníka:

To je otázka spíš pro ortopeda, kterého jste ale asi již navštívil. Myslím, že vaše obtíže patří mezi ty, kde medicína přesně neví, čím jsou způsobeny. Na nějakou artrozu či podobně jste moc mladý, po úrazu to není. S růstem to tedy asi souvisí. Zdá se že vás to bolí jen po pohybu. Úplný klid bych ale nedoporučoval, zřejmě si to ani sám nepřejete. Tam by bylo možno několik strategií. Za prvé vypozorovat, jaké nejmenší množství pohybu obtíže ještě nedělá a pak na těchto dávkách vydržet - řádově týdny a pak pomalu přidávat. Možná to ale bolí skoro pořád nebo po úplně minimální námaze - pak bych si asi nějakou malou bolest povolil. I lidé s různými revmatickými obtížemi mají cvičit, i když to po cvičení trochu bolí. Když bolest přetrvává 2 hodiny, tak je třeba ubrat. Důležité je rozehřátí a doběhnutí (pomalejším tempem). Není to jisté, ale doporučuje se běžet spíše menší intenzitou. Z hlediska tréninku to nevadí, naopak (http://m.idnes.cz/clanek.A131002_151210_behani_fro.idn). Důležitý je také strečink. Při běhání v zimě mějte kolena v teple. Zkuste posilování - samozřejmě všeho, to má dělat každý - kolenům by mohlo navíc prospět posilování čtyřhlavého svalu. Nejlépe bez zátěže vlastní vahou - takže ne dřepy, ale natahování v koleni proti odporu. Možná trénujete nějaký sport kde se běhá. Na to je běhání pochopitelně nejlepší. Ale např. i jízdou na kole se zlepšuje fyzička a výkony při běhu. Jestli běhat nepotřebujete, tak zkuste tu cyklistiku, plavání, kolečkové brusle nebo koloběžku. Je pravděpodobné, že obtíže časem přestanou a těmito sporty můžete to období překlenout. Colafit asi nic nedělá - ani dobrého ale ani špatného. Pokud jíte plus normálně, což nejspíš ano, a jste trochu venku, tak vitamín D a kalcium asi nepotřebujete. Vitamín D se také může předávkovat, u 200 UI to ale asi nehrozí. Když budete mít náladu, tak dejte vědět, jak to dopadá (vladimir.vinduska@email.cz). V.V.

MUDr. Vladimír Vinduška CSc.
MUDr. Vladimír Vinduška CSc.

Specializace: Kardiochirurgie
Pracoviště: Kardiochirurgie IKEM - Vyšetření zdravotního stavu a zdatnosti s doporučeními pro pohybovou aktivitu

 
Líbí se vám odpověď?
+1 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené: