Topické kortikosteroidy do nosu i na kůži zároveň?

Dobrý den, užívám dlouhodobě topické kortikosteroidy (nosní sprej Nasofan, Fluticasoni propionas) v maximální možné dávce - 2 vstřiky do každé nosní dírky 2x denně - na léčbu chronické rýmy. Nyní mě byla zároveň předepsána kortikosteroidní mast Dermovate (Clobetasoli propionas), na léčbu 3 hypertrofických jizev na obou loktech (každá cca 2x1cm, staré 3 a 1 rok), mám ji mazat 3 dny v týdnu zasebou, pak 4 dny vynechat a tak stále dokola. Oba lékaři mě upozorňovali na možné negativní projevy při uživání vyšších dávek obou těchto léků. Můžu tedy očekávat nějaké vedlejší účinky při užívání těchto léků současně, nebo je to bezpečné? Děkuji za odpověď.

Odpověď odborníka:

Dobrý den, Marku, v zásadě žádné nebezpečí nehrozí. Jizvy budete mazat jen v tenké vrstvě a tak bude minimální i případné vstřebání do systému (do krve). Proto se dají očekávat pouze lokální nežádoucí účinky, které spočívají v případném ztenčení kůže a změně její barvy (ztmavne). Pokud se mezi mazáním dělá přestávka, tyto nežádoucí účinky se minimalizují a dost možná vůbec žádné nebudete pozorovat. Pokud ani teď nepozorujete žádné nežádoucí účinky sprejů do nosu, velmi pravděpodobně se nic dít nebude. Jak spreje, tak mast mají jiné místo působení a nežádoucí účinky v druhém případě budou velmi pravděpodobně pouze lokální. Hezký den.

 
Líbí se vám odpověď?
0 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené: