Únava, nespavost

Dobrý den, v posledních dnech jsem si všiml, že mám večer vážné problémy s usínáním, klidně jsem vzhůru až do tří do rána bez pocitu únavy a když jdu spát kolem jedenácté, převaluji se v posteli ještě aspoň dvě hodiny. Ráno vstanu s budíkem celkem bez problému, ale bez něj se vzbudím až kolem jedenácté, což se mi nikdy nestávalo. Poté mám problém, že ve škole usínám na každé hodině, ale pak mám najednou energie opět dost. Potřeboval bych pomoc, jak udržet pozornost, když víc spánku si dopřát nemůžu, protože nedokážu usnout včas. Děkuji za váš čas

Odpověď odborníka:

Filipe. Spánek je nutnou součástí našich životů. Potřeba spánku je velmi individuální a dle odborníků se pohybuje v rozmezí přibližně 6 - 9 hodin denně, i u téhož jedince navíc může kolísat. Také doba, kdy je naše tělo "naladěno" na spánek, se mezi jednotlivci různí. Již stará lidová moudra hovoří o ranních ptácích a nočních sovách. Běžná doba vstávání a ukládání ke spánku, která je vhodná pro fungování v naší společnosti, nemusí vyhovovat všem. Vy dost možná budete patřit k sovám, které večer ožijí, a ráno se jim pak nechce z postele. Je ale jasné, že do školy vstávat musíte, a spánek Vám pak chybí, což se projeví (chronickou) únavou, nepozorností atd. Povzbuzující prostředky od kofeinu po různé energetické nápoje sice mohou krátkodobě pomoci překlenout fázi únavy, ale rozhodně je nelze doporučit jako dlouhodobé í řešení. Je spíše nutné najít takovou cestu, které Vám zajistí alespoň to minimum spánku, které Vám umožní normálně fungovat během dne. Možná neusnete ve 23h, ale kolem půlnoci už ano? Zkuste se během večera unavit - např. sportem, nejlépe na čerstvém vzduchu (nesportujte ale těsně před spaním). Vyhněte se příjmu jakýchkoliv nápojů s obsahem kofeinu již několik hodin před spaním, jezte večer lehce a střídmě, min. 2 hodiny před ulehnutím již vůbec. Usínání také může být zhoršeno koukáním na monitory (TV, počítač, mobil) - toto třeba hodinu před spaním vynechejte. Zkuste zavést nějaký krátký rituál před spaním - klidná četba, krátká relaxace ap. Zkusit můžete i některé bylinné čaje (s obsahem meduňky ad.). Leckdy pomůže i ono "počítání oveček". Také se můžete pokusit ráno "aktivizovat" třeba kratším dynamickým cvičením (zkuste třeba jógový pozdrav slunci), studenou sprchou ap. - ono Vás to na několik hodin nutných pro fungování ve škole "nakopne", a odpoledne se můžete mírně "dospat", alespoň občas. Sovy to mají někdy trochu komplikované, ale nevěste hlavu. V řadě firem je dnes už pracovní doba tak flexibilní, že přežijí jak skřivani, tak sovy. Jen musíte přestát ty školní roky, kde se bohužel stále funguje v časovém harmonogramu Marie Terezie....

MUDr. Renata Lažanská
MUDr. Renata Lažanská

Specializace: Nefrologie
Pracoviště: IKEM, Klinika nefrologie

 
Líbí se vám odpověď?
+2 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené:
Doporučený článek:

Soutěžte s Belcurou

 celý článek
Doporučený článek:

Soutěžte s Belcurou

Atopická, suchá nebo podrážděná pokožka bezesporu vyžaduje důslednou péči. Svědění v těchto případech dokáže být velice nepříjemné. Kůže je navíc zranitelná a náchylnější k...  celý článek

x