Vadné držení těla v adolescenci

Je mi 16 let a už léta trpím na vadné držení těla, když sedím, stojím i chodím, mám furt tendenci se hrbit a zda se mi, že už mám hrb. Slyšel jsem, že v pubertě se kosti osifikují a když „ztvrdnou“ zrovna v dobu, kdy má člověk vadné držení těla a má hrb, tak se pak s tím hrbem i většinou vadným držením těla nedá nic dělat. Je to pravda? Pravidelně chodím plavat (2x týdně), co byste mi poradili kromě cvičení a návštěv ortopeda? Chodit plavat ještě častěji? Nebudu mít třeba korzet nebo jak se tomu říká? Děkuji za radu.

Odpověď odborníka:

Hezký den Václave, dobře že píšeš a že si tento "problém" uvědomuješ. Při vadném držení těla ( kterým dnes trpí většina lidí), je nejvíc důležité stále myslet právě na charakter stoje, či sedu, charakter tvých každodenních pohybových stereotypů, zda stojíš rovně, když čekáš např. na autobus, zastav se, stoupni si rovně, nohy mírně od sebe, s vahou na obou chodidlech rovnoměrně, narovnej se v zádech, ramena dolů, hlavou hled rovně před sebe. To samé když sedíš ve škole, nohy opět mírně od sebe s vahou na obou chodidlech, když budeš pracovat na počítači nepředsouvej hlavu dopředu, zkus si spíše polohovat pracovní stůl, či židli, abys pracoval ve fyziologické pozici.
Spíše než ještě přidat plavání bych ti doporučila zajít za svým pediatrem, aby ti dal rehabilitační cviky k posílení svalů kolem páteře, které by ti právě tento kostěnný aparát pomohli trochu srovnat, jedná se asi o 15 cviků, které by bylo dobré cvičit každý den ráno i večer.
Nejdůležitější však je stále myslet na správné držení těla a naučit se tak novým pohybovým mechanismům, neboj se, nejprve to možná bude malinko nepříjemné, ale brzy si zvykneš a ani ti nepřijde, že děláš něco divného.
Co se týče poznámky o tom, že v pubertě kosti osifikují ( to je jistě pravda ), ale že pokud má někdo hrb a vadné držení těla a nedá se s ním nic dělat - to pravda zcela určitě není.
Ještě bych ti doporučila koupit si kvalitní obuv a pokud bys chtěl, najít si např. osobního trenéra, který by zhodnotil tvoje svaly po celém těle, je např. možné, že máš slabé svaly na břiše, proto máš tendenci se hrbit, bylo by tedy fajn posílit povolené svaly na tvém těle. Ale nedoporučuji žádné zvedání těžkých činek, dobrá je práce s vlastní vahou, ale skutečně jen pod dohledem zkušeného trenéra ( ze začátku), aby tě naučil těm správným pohybovým mechanismům. Co se týče plavání, je to výborný sport, ovšem také, pokud se neprovádí správně, může bohužel napáchat více škody, než užitku. Čili pokud plaveš prsa, vždy jen s plaveckými brýlemi tak, že potápíš celou hlavu při každém tempu. S pozdravem a přáním pěkného dne, K. Jiříčková.

MUDr. Kristýna Jiříčková
MUDr. Kristýna Jiříčková

Specializace: Praktické lékařství
Pracoviště: Monse spol, s.r.o.

 
Líbí se vám odpověď?
0 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Kam dál
Naposledy čtené: