Vhodné a nevhodné tuky

Paní doktorko, Palmový, kokosový, palmjádr. tuk a sádlo obsahují hodně nasycených mastných kyselin. Řep., slun, oliv. oleje výrazně méně. Jeden den budu jíst tuky z první skupiny, druhý den z druhé skupiny. A to právě tolik, že oba dva dny sním stejné množství nasycených kyselin v nich obsažených. Mě zajímá z hlediska škodlivosti, zda bude rozdíl mezi 1. a 2. dnem. Nasycených kyselin sním 1. i 2. den stejně. Avšak 2. den sním více nenasycených mastných kyselin, které jsou pro tělo prospěšné a působí na tělo pozitivně, protože zvyšují hodnotu HDL cholesterolu. Takže dle mého uvažování bude vhodnější konzumace tuku z 2. skupiny (řep., slun, oliv.) i přes stejný příjem nasycených kyselin po oba dva dny. Dotaz tedy zní, zda uvažuji správně - rozdíl bude nebo uvažuji špatně a rozdíl mezi 1. a 2. dnem nebude. Děkuji.

Odpověď odborníka:

Jirko,
děkuji za dotaz. V podstatě je Váš názor pravdivý, rozdíl určitě bude. A to nejen v příjmu nenasycených mastných kyselin, u kterých jste správně poznamenal, že působí na tělo pozitivně. I nadbytek rostlinných tuků a vyhýbání se živočišným sebou nese svá rizika. Přemíra rostlinných tuků může způsobit aktivaci volných kyslíkových radikálů a ty zvyšují riziko zánětů střev. Naopak živočišné tuky působí pozitivně kdy v těle rozpouští některé vitaminy a také pro některé způsoby přípravy pokrmů jsou odolnější než rostlinné. Tudíž bych spíše doporučovala ponechat poměr rostlinných a živočišných tuků 1:1 a vyhýbat se extrémům.

Bc. Barbora Vlčková
Bc. Barbora Vlčková

Specializace: Nutriční poradenství
Pracoviště: Balance - poradna pro výživu a sport

 
Líbí se vám odpověď?
0 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené: