Zdravé nabírání

Dobrý den, jmenuji se Lenka Zítková, je mi 18 let a měřím 162cm. Ještě před rokem jsem vážila 60 kg. Začala jsem se zajímat o zdravou stravu, počítat kalorie a později i složení stravy (bílkoviny,sacharidy,tuky) a pomalu začala zařazovat cvičení. V prvním měsíci jsem cvičila třikrát denně a jedla každý den 5 - 6 000 kJ, v dalších měsících jsem vždy snížila přijem o 200 a cvičení přidala. Nyní jsem zhubla na 46-47 kg, cvičím každý den - vždy buď aerobik-1 hod středně těžké zátěže, stepper 40min nebo eliptical 40min, toto cvičení nikdy nevynechám. Také chodím každý den pěšky do školy, min. 3km denně. 3-4x týdně zařazuji dvouminutové série posilování břišních svalů nebo svalů na rukou. Můj příjem je pouze kolem 4 000 kJ, z toho kolem 60 B 25 T a 130 S. Chci přibrat, ale bojím se, že rapidním zvýšením příjmu přiberu opět jen tukové polštáře. Nepřípadám si tak vyhublá, spíše chci nabrat pár kilo na svalech a celkově posílit, abych měla zase kolem 50 kg jako před měsícem,jen třeba více ve svalech (samozřejmě, že nejlepší by byla prsní svalstva). Na internetu jsem se dočetla, že mám svůj příjem zvýšit o 20%, někde zase o 400 kJ za dva týdny. Tak se chci zeptat, jak mám nyní svůj příjem zase navyšovat abych nepřibírala, spíše si váhu držela a dokázala třeba během měsíce nabrat ty 3 kg hlavně na svalstvu. Jak často mám taky cvičit, jestli mému stavu neuvadí, že nějak radikálně změním své pohybové aktivity, a jak má být má strava složená. Jsem jinak zdravotně naprosto v pořádku, cvičení mě velmi baví a během dne nepociťuji pocity hladu. Také by mě zajímalo, až na těch 50 kg naberu, jak má pokračovat má výživa, co mám jíst, jestli mohu ještě nějak cvičit nebo omezit i jídlo a cvičení, prostě jak si tu váhu získat a poté udržet. Velice děkuji za odpověď.

Odpověď odborníka:

Dobrý den Lenko! Vzhledem k tomu, že vaše tělo je živý organismus a ne stroj, nelze naprosto přesně předpovídat za jakých podmínek se vaše hmotnost dostane na 50 kg. V současné době se pohybujete na hranici normální hmotnosti a podváhy, navýšení kalorického příjmu by proto bylo vhodné v každém případě, 4000 kJ je pro vás velmi málo. Pokud takto intenzivně cvičíte, rozhodně se nemusíte bát, že se vám po zvýšení kalorického příjmu udělají "tukové polštáře". Doporučovala bych vám konzultovat složení vašeho jídelníčku s nutričním terapeutem. Hezký den.

MUDr. Petra Řeháčková
MUDr. Petra Řeháčková

Specializace: Všeobecné lékařství
Pracoviště: Praktická lékařka pro dospělé

 
Líbí se vám odpověď?
0 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené: