Trpíte zácpou? Vypněte počítač a s jablkem v kapse se jděte proběhnout!

  • Redakce uLékaře.cz
  • 24.2.2016
  • Aktualizace: 24.2.2016
  • uLékaře.cz

Zácpa představuje obvykle spíše nepříjemnou než nebezpečnou zdravotní komplikaci. U někoho jde o problém občasný, jiný se s ním potýká dlouhodobě. Podpořit pravidelné vyprazdňování můžete úpravou životního stylu. Ale udělat lze i víc. 

Zácpě se vyhnete pohodovým fyzickým a psychickým stavem
Zácpě se vyhnete pohodovým fyzickým a psychickým stavem

Faktorů, v jejichž důsledku může být vyprazdňování narušeno, existuje celá řada. Za zácpou mohou stát léky, hormonální změny, neurologická onemocnění, choroby trávicího traktu, ale také psychika či nevhodná životospráva. U některých jedinců stačí pouhá změna každodenních stereotypů. Zácpa se pak dostaví v okamžiku, kdy se dotyčný ocitne v jiném prostředí, než na které je zvyklý. Problém tuhé stolice může být rovněž spojen s obdobím těhotenství.

Nedostatky, které lze napravit

Jak již bylo zmíněno, životospráva může hrát při vzniku zácpy důležitou roli. Řeč je především o nevhodném stravování či nedostatku pohybu a tekutin. Na kvalitě vyprazdňování se však může odrazit také psychický stres. Abyste nepříjemným obtížím, které zácpu provázejí, úspěšně předcházeli, snažte se dodržovat následující opatření:

 
  • Dbejte na to, aby vaše strava obsahovala dostatek vlákniny (30 g na den). Ta se nachází především v ovoci, zelenině, luštěninách a celozrnných výrobcích.
  • Pokuste se jíst pravidelně.
  • Pijte každý den správné množství tekutin, které v případě zdravých osob odpovídá 2–3 litrům denně. Upřednostněte pramenitou nebo minerální vodu, ovocné a bylinné čaje, ovocné či zeleninové nápoje. Naopak omezte příjem všeho, co obsahuje kofein.
  • Dopřejte si dostatek spánku a minimalizujte stres, pokud je to jen trochu možné.
  • Zásadní je i pravidelná pohybová aktivita. Mnohahodinové sezení u počítače pohybu střev neprospívá, sport naopak vyprázdnění napomáhá.

Vnímejte své tělo

Při potížích se zácpou je dobré naučit se využívat tzv. přirozený gastrokolický reflex. Ten zodpovídá za typické nucení na stolici poté, co se najíme. Odborníci proto doporučují každodenní návštěvu toalety 15–30 minut po snídani. Pokusit se o stolici bychom se měli i přesto, že je nucení slabé nebo zcela chybí. Pomoci může sklenice vlažné vody vypitá ráno nalačno.

V případě krátkodobé zácpy je možné využít běžně dostupných projímadel. Je-li však problém dlouhodobý, raději se o vhodných přípravcích poraďte s lékařem. Nadužívání některých typů projímadel totiž může vést k nežádoucím zdravotním komplikacím.

Zdroj: http://www.webmd.com/digestive-disorders/digestive-diseases-constipation

www.internimedicina.cz/pdfs/int/2014/03/07.pdf

Na článku spolupracoval:

MUDr. Veronika Richterová

Líbí se vám článek?
+4 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Kam dál
Naposledy čtené: