Přihlášení: OK

  |  

 Nápověda

 

Antioxidanty jako prevence rakoviny? Jen stěží

Publikováno: 20.1.2010Aktualizace: 20.1.2010Léčba rakoviny
 

Tolik populární antioxidanty, z jejichž slávy profitují například hořká čokoláda nebo červené víno, nejsou tak mocné, jak se všeobecně tvrdí. Například jako prevence zhoubných nádorů neúčinkují zřejmě ani trochu.

V ostružinách najdeme velké množství zdraví prospěšných antioxidantů
V ostružinách najdeme velké množství zdraví prospěšných antioxidantů

Nádorům antioxidanty nevadí

Rozsáhlý výzkum zaměřený na blahodárné účinky antioxidantů byl původně zahájen kvůli výzkumu prevence kardiovaskulárních onemocnění. Téměř osm tisíc žen pravidelně užívalo kombinaci nejúčinnějších antioxidantů, konkrétně vitaminu C, vitaminu E a beta-karotenu. Na výskyt zhoubných nádorů však tato kombinace neměla vůbec žádný vliv. Ženy užívající antioxidanty ve studii trvající téměř deset let trpěly rakovinou a umíraly na ni úplně stejně jako jejich sledované kolegyně užívající neúčinné placebo. Studie byla provedena na lékařské fakultě prestižní Harvardské univerzity.

Není antioxidant jako antioxidant

Přestože pozice antioxidantů jako preventivních přípravků „na všechno“ byla výsledky této studie silně otřesena, bylo by předčasné je úplně zatratit. Kromě toho, že mají nesporně pozitivní vliv na náš kardiovaskulární systém, některé typy antioxidantů nás před určitými typy zhoubných nádorů chránit mohou. Tak se například ukázalo, že dlouhodobé a pravidelné užívání vitaminu E snižuje riziko rozvoje rakoviny tlustého střeva. Na druhou stranu však ženy pravidelně užívající beta-karoten měly zvýšené riziko rozvoje rakoviny plic.

Kde hledat antioxidanty

Antioxidanty jsou obecně látky, které dokážou v těle snižovat množství škodlivých kyslíkových radikálů. Mezi potravinami s vysokým obsahem antioxidantů bývají uváděny například červené víno nebo hořká čokoláda. Přestože příznivý účinek červeného vína nelze zpochybnit, je otázka, zda se právě u těchto dvou příkladů nejedná o snahu udělat z nouze ctnost. V jiných, méně problematických potravinách (ostružiny, kopr, černý rybíz) totiž mnohdy najdeme užitečných antioxidantů ještě více.

(vek)

Zdroj: http://www.msnbc.msn.com/id/28438651/

 
 
 

  Související obsah

 
 
 
 

  Diskuze čtenářů

  Přidejte komentář jako první

 Vstoupit do diskuze  

 

  Doporučujeme

 
 
 
 

  Nemoci a vyšetření

 
 
 
 
 

Kam dál

 
Kalkulátor BMI

  Kalkulačka

Kalkulátor BMI  více

  Poradna lékaře

Hypertonus zad  více

Děti – skvrny a vyrážky

  Domácí lékař

Děti – skvrny a vyrážky  více

  Poradna lékaře

HIV  více

  Doporučení lékařů

MUDr. Pavel Horák | stomatologie, Svitavy  více