Deset rad, jak nacvičit vyprazdňování při chronické zácpě

  • Redakce uLékaře.cz
  • 10.1.2017
  • Aktualizace: 10.1.2017
  • uLékaře.cz

Zácpa dokáže značně komplikovat život a běžně dostupné přípravky proti ní nemusí být v případě dlouhodobých potíží vhodnou volbou. Mnohem důležitější je nácvik správného vyprazdňování.

Ilustrace
Ilustrace

Cílem tréninku je naučit tělo, aby si navyklo na pravidelnou očistu a zácpa se postupně změnila v normální defekaci (vylučování stolice). Pomůže vám následující desatero:

  1. Začněte chodit na toaletu každý den ve stejnou dobu.
  2. Stanovte si čas, který zohledňuje váš denní režim, pracovní dobu i životní styl. Pravidelnost je při nácviku zásadní. Pokud nezvolíte vhodný čas, veškerá snaha může být marná.
  3. Doporučenou dobou pro vykonávání „velké potřeby“ je 20–40 minut po jídle, ideálně po snídani.
  4. Než se do nácviku pustíte, pište si několik dní časy, kdy se vyprazdňujete (ať už plánovaně, či neplánovaně), stejně jako přehled snědeného jídla a pití. Až tyto informace uvidíte pohromadě, možná vám napovědí, zda dostatečně jíte a pijete, abyste vůbec mohli mít pravidelnou stolici. Přísun jídla i tekutin by měl být co nejpravidelnější.
  5. Při vyprazdňování usilovně netlačte a na toaletě nebuďte déle než 10 minut. Jestliže se vám očista nepodaří, pokračujte v běžných denních aktivitách a nepodléhejte skepsi. Nácvik může trvat několik týdnů, než se dostaví výsledky.
  6. Pokud se vám vyprazdňování ve zvolený čas nedaří více dní, zkuste před vylučováním pít švestkový džus, zavést do konečníku čípek nebo vyzkoušejte klystýr. Tyto metody mohou při zachování stanoveného času defekace pomoci střevům v tréninku.
  7. Součástí nácviku může být také spolupráce s terapeutem, který se věnuje metodě biofeedback – tedy práci s biologickou zpětnou vazbou. Člověk může mnoho tělesných funkcí, včetně vyprazdňování, do jisté míry ovlivnit sám svou vůlí. Tato metoda vás například naučí, jak pracovat s různými svaly, abyste při „velké potřebě" nemuseli tolik tlačit.
  8. Pokud k nácviku přistoupíte zodpovědně a trpělivě, výsledky v podobě pravidelné stolice můžete očekávat po několika týdnech. Nepodléhejte stresu nebo frustraci z pomalých pokroků, protože to může zácpu ještě zhoršit.
  9. Snahu určitě nevzdávejte po pár dnech, protože střeva, která nebyla zvyklá na pravidelné vyprazdňování, potřebují určitý čas na přivyknutí novému režimu.
  10. Pokud se léčíte s rakovinou některé části trávicího ústrojí, nejste schopni pravidelně jíst a pít nebo máte oslabený svěrač, nemusí být tato metoda nácviku vhodným způsobem boje proti chronické zácpě. Metody odpovídající svému zdravotnímu stavu byste měli probrat se svým lékařem.

(pak)

Zdroj:
www.healthline.com/health/bowel-retraining#Overview1

Autor článku:

Mgr. Petra Kováčová

Líbí se vám článek?
0 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené: