Deset tipů, jak srazit cholesterol na minimum

  • Redakce uLékaře.cz
  • 15.8.2016
  • Aktualizace: 15.8.2016
  • uLékaře.cz

Cholesterol můžeme mít zvýšený z mnoha důvodů. Některé z nich ovlivnit nelze, třeba genetický kód nebo věk. Na jiných faktorech ale každý z nás zapracovat může. Stačí jen chtít.

Jablka jsou prokázanou možností, jak snížit cholesterol
Jablka jsou prokázanou možností, jak snížit cholesterol
  1. Hýbejte se. Lidé, kteří nejsou aktivní, mají skoro 2× větší pravděpodobnost, že se u nich rozvine ischemická choroba srdeční. Cvičení totiž zvyšuje HDL cholesterol, který chrání cévy před aterosklerózou. Měli byste mít aspoň 30 minut pohybu denně. 
  2. Hlídejte si váhu. Rozumná hmotnost je základ, protože obezita sama o sobě pozměňuje metabolismus tak, že dojde ke zvyšování hladin cholesterolu. Jezte pestrou a hodnotnou stravu bez prázdných kalorií. Zaměřte se na kvalitní obiloviny, ovoce, zeleninu, ryby, libové maso a nízkotučné mléčné výrobky.
  3. Jezte ořechy. A to jakékoli, i burské, aspoň 5× týdně. Obsahují totiž nenasycené mastné kyseliny, které příznivě ovlivňují lipidové spektrum a pomáhají držet cholesterol na uzdě. Držte se rozumného množství – mají vysokou energetickou hodnotu.
  4. Kontrolujte dostatek vlákniny. Přinese vám to hned několik výhod. Od pomalejšího trávení, a tedy i delšího pocitu sytosti přes méně rychlé vstřebávání živin a lepší vyprazdňování až po omezené vstřebávání cholesterolu. Nic se ale nesmí přehánět, nadměrný přísun vlákniny více škodí než pomáhá.
  5. Kupujte ryby. Tento typ masa 2× týdně podle vlastního výběru si dopřejte ze stejného důvodu jako ořechy. V rybách jsou příznivě působící nenasycené mastné kyseliny.
  6. Vsaďte na jablka. Jsou prokázanou možností, jak snížit cholesterol. Noste jich s sebou vždy sáček, třeba sušených, a když vás přepadne hlad, dejte si. V případě potřeby rychlého občerstvení jsou vhodnější daleko více než sladkosti nebo fastfoodové jídlo.
  7. Nezatracujte víno. Sklenka červeného vína – pokud opravdu zůstanete u jedné či dvou – může být prospěšná, protože obsahuje antioxidanty, které také chrání naše zdraví. Pokud ale zvýšíte přísun, kladný účinek se rychle zvrtne ve výrazně škodlivý.
  8. Vařte zdravě. Není nutné vše smažit nebo grilovat. Vaření ve vodě nebo páře, pečení a horkovzdušné smažení jsou též velmi chutné způsoby úpravy jídel a dieteticky výhodnější. Pomohou vám shodit přebytečná kila a nenabízejí tělu zbytečně mnoho cholesterolu.
  9. Přestaňte kouřit. Konzumace tabáku snižuje HDL, tedy „dobrý“ cholesterol. Tím se též zvyšuje riziko ischemické choroby srdeční. Kouření ale ohrožuje zdraví z mnoha hledisek. Chcete-li přestat, jste na dobré cestě pro sebe opravdu něco udělat.
  10. Myslete na cukr. Podle nejnovějších poznatků je přebytek cholesterolu z velké části způsoben příjmem cukru. Následují totiž vysoké hladiny inzulinu a jejich vliv na enzym, který v játrech vyrábí cholesterol. Inzulin mu totiž „radí“, aby produkoval více, a to bez ohledu na skutečné potřeby organismu. Dávejte tedy pozor i na cukr.

Zdroje: http://www.everydayhealth.com

http://www.medscape.com

Autor článku:

MUDr. Tereza Kopecká

Líbí se vám článek?
+11 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené: