Jedenáct tipů, jak porazit únavu při karcinomu prostaty

  • Redakce uLékaře.cz
  • 5.4.2016
  • Aktualizace: 5.4.2016
  • uLékaře.cz

Vyčerpání, které zažívají onkologičtí pacienti, je úplně jiný druh únavy, než jaký zná zdravý člověk. Přestože přesná podstata vzniku problému není jasná, existuje pár věcí, které ke ztrátě energie mohou přispět. Aktivním přístupem lze ale mnohé změnit a zlepšit.

Únava je jeden z nejběžnějších příznaků zhoubného bujení a typický nežádoucí účinek jeho léčby
Únava je jeden z nejběžnějších příznaků zhoubného bujení a typický nežádoucí účinek jeho léčby

Obyčejnou únavu můžeme očekávat na konci těžkého dne. Kvalitní noční spánek pak obvykle poskytne úlevu a ráno se cítíme opět svěží, nebo alespoň částečně odpočinutí. Únava onkologicky nemocných je ale naprostým nedostatkem energie. Chybí síly potřebné ke zdolání běžných denních aktivit a míra vyčerpání není závislá na kvalitě ani délce spánku. Tento stav bývá krátkodobý (měsíc nebo méně), ale také může přetrvávat relativně dlouho (půl roku i více).

Daň nejen za léčbu

Únava je jeden z nejběžnějších příznaků zhoubného bujení a typický nežádoucí účinek jeho léčby. Pravděpodobnost výskytu ani závažnost však nelze předpovědět na základě typu nádoru, jeho pokročilosti ani zvolených metod terapie. Úbytek energie se objevuje zpravidla znenadání a může zůstat i po vyléčení. Přesná příčina tohoto problému není známa, ale přispívá k němu:

  • nedostatek živin – nádorové buňky vyžadují jejich značný přísun, a to i na úkor zdravých buněk,
  • nežádoucí účinek léčby (zejména chemoterapie a ozařování),
  • podvýživa zaviněná vedlejšími dopady terapie (zvracení, zánět ústní sliznice, nechutenství, průjem),
  • anémie – nastává, když je utlumena krvetvorba, což se typicky děje při chemoterapii, buňky pak trpí nedostatkem kyslíku,
  • nasazení léků,
  • utlumená funkce štítné žlázy,
  • stres,
  • snaha nedat na sobě nic znát,
  • deprese.

Zkuste se s vyčerpáním poprat!

  1. Šetřete se. Neplýtvejte energií na zbytečnosti.
  2. Hledejte chytrá řešení, a co nemusíte, neřešte.
  3. Plánujte a připravte si rozvrh, abyste s energií vystačili.
  4. Nedělejte vše sami. Využijte pomoc rodiny.
  5. Sdružujte všechny aktivity a pochůzky, vyřiďte vše najednou.
  6. Odpočívejte podle potřeby a nenechte se deprimovat, že nestíháte.
  7. Vyhýbejte se náročným a silovým aktivitám.
  8. Nekuřte a nepobývejte v zakouřených a prašných prostorách.
  9. Zapomeňte na dlouhé horké koupele a sprchy.
  10. Stravujte se pestře a velmi výživně, po poradě s lékařem můžete přidat i vitamínové preparáty.
  11. Pokud máte podezření, že vaše fyzické obtíže mají psychologickou nadstavbu, neostýchejte se svěřit psychologovi.

Zdroj: http://www.webmd.com

Autor článku:

MUDr. Tereza Kopecká

Líbí se vám článek?
+3 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené: