Konzumace menšího množství alkoholu snižuje riziko demence
Je však nutné připomenout, že konzumace většího množství alkoholu naopak riziko demence zvyšuje.
Ve studie bylo zahrnuto 373 pacientů, u kterých se před více než sedmi lety vyvinula demence, a 373 lidí podobného věku bez tohoto onemocnění. Studie porovnávala míru jejich konzumace alkoholu.
Výsledky studie ukázaly, že lidé požívající jednu až šest skleniček alkoholu týdně měli až o 54 % menší riziko onemocnění demencí než abstinující.
Ti, kteří konzumovali méně než jednu skleničku alkoholu týdně, měli o 35 % menší riziko demence nežli abstinující.
Studie však také poukázala na ničivý efekt excesivního příjmu alkoholu. Lidé konzumující 14 a více skleniček alkoholu týdně měli o 22 % vyšší riziko onemocnění demencí nežli abstinenti.
Vědci výsledky studie vysvětlují protektivním působením pravidelné konzumace menšího množství alkoholu na cerebrovaskulární systém.
Je však také možné, že lidé pravidelně požívající alkohol častěji vedou společenský život, což je snad může ochránit před úpadkem kognitivních funkcí.
Vědci oznámili, že z hlediska ochrany kognitivních funkcí nezáleží, jedná-li se o víno, pivo či likér.
Tato studie však nezjistila, jsou-li lidé konzumující alkohol nárazově chráněni před demencí stejně jako lidé požívající stejnou dávku alkoholu každý týden.
Autor studie se však domnívá, že lidé konzumující alkohol nárazově mají naopak vyšší riziko onemocnění demencí.
Zdroj:
JAMA 2003;289:1405-1413.