Nesnášíte laktózu? Nezbývá než se určitých potravin vzdát

  • Redakce uLékaře.cz
  • 10.1.2017
  • Aktualizace: 10.1.2017
  • uLékaře.cz

Průjem, nadýmání a nevolnost. To vše může způsobovat laktóza, pokud ji tělo neumí správně zpracovat. Nesnášenlivost laktózy, tedy přírodního cukru vyskytujícího se v mléku a mléčných produktech, sužuje miliony lidí na celém světě. Jak lze potíže řešit?

Ilustrace
Ilustrace

Příliš mnoho cukru  

Chronický průjem způsobený nesnášenlivostí laktózy vzniká na základě následujícího mechanismu: Laktáza, enzym štěpící v tenkém střevě cukr z mléčných výrobků (laktózu), může být za určitých okolností zastoupena v těle v příliš malém množství. Nerozštěpený cukr je pak ve střevě nadbytečný a přispívá ke kvasným procesům. Střevo se nevstřebanou laktózu pokouší naředit, čímž vzniká průjem. Ten může mít různou intenzitu v závislosti na množství laktázy, kterou tělo vyprodukuje. Doprovázet ho mohou křeče, bolesti břicha a nadýmání.

Proč tělo nespolupracuje 

Příliš nízkou hladinu trávicího enzymu zvaného laktáza mohou způsobovat tyto faktory:

  • genetika (mutace genu, který brání tělu vytvářet laktázu),
  • předčasný porod (v organismu nedonošených dětí se zpočátku nevytváří dostatek enzymu, ale s věkem se situace může zlepšovat),
  • poškození sliznice střeva (například vlivem nemocí či užívání léků),
  • chronická onemocnění (celiakie, syndrom dráždivého střeva, cystická fibróza, Crohnova nemoc).

Hledejte viníka 

Příznaky nesnášenlivosti laktózy se objevují obvykle do 2 hodin po požití mléčných výrobků. Ne vždy se však vyskytnou ve stejné míře. Různé druhy a množství produktů vyrobených z mléka mohou působit na organismus odlišně. Zkuste proto vypozorovat, které konkrétní výrobky jsou příčinou vašich potíží a těm se pak vyhýbejte.

 

Pozor dávejte i na léky!

Mléko a mléčné produkty, například jogurty, měkké sýry, tvaroh či zmrzlina, jsou hlavním zdrojem laktózy. Méně nápadná je ovšem laktóza, která se může skrývat v některých druzích pečiva, instantních polévkách, koktejlech, sušenkách či salátových zálivkách. Pokud tedy trpíte průjmy, které souvisejí s nesnášenlivostí laktózy, věnujte čas čtení etiket na zboží. Sledujte složení výrobků či jídel, která konzumujete. Uvědomte si, že laktózu obsahuje také asi 20 % léků. Je tedy vhodné na svůj problém upozornit lékaře, který přípravky předepisuje, nebo lékárníka, u kterého si kupujete volně prodejné preparáty.

Aby nechybělo „déčko“

Nesnášenlivost laktózy lze řešit různě.

  • Konzumujte mléčné výrobky bez obsahu laktózy (například sójové mléko, rýžové mléko, sýry a další produkty vyrobené ze sóji).
  • Kombinujte mléčné produkty s dalším jídlem.
  • Užívejte trávicí enzym laktázu ve formě doplňků stravy.

Omezením nebo vyloučením mléčných výrobků se automaticky snižuje příjem vápníku a vitaminu D. Je tedy důležité zařadit do jídelníčku dostatek potravin, které tyto látky obsahují. Jedná se mimo jiné o brokolici, špenát, fazole, ryby, zeleninu či pomeranče. Pomoci mohou i vhodné doplňky stravy s obsahem vápníku a vitaminu D.

(pak)

Zdroj:
http://www.webmd.com/digestive-disorders/chronic-diarrhea-16/diarrhea-lactose-intolerance

Autor článku:

Mgr. Petra Kováčová

Líbí se vám článek?
+2 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Kam dál
Naposledy čtené: