Nesnesete lepek? Jezte quinou!

  • Redakce uLékaře.cz
  • 17.9.2012
  • Aktualizace: 17.9.2012
  • Bez alergie

Pokud netušíte, co je to quinoa, nejste první ani poslední. Jedná se o rostlinu, která je po všech stránkách nesmírně zajímavá. A to nejen pro lidi, kteří musí dodržovat bezlepkovou dietu.

Obilovinu s obsahem 9 esenciálních aminokyselin se vyplatí ochutnat
Obilovinu s obsahem 9 esenciálních aminokyselin se vyplatí ochutnat

Omezující alergie

Lepek se jiným názvem jmenuje gluten. Je součástí pšenice, ječmene, žita a ovsa. Alergie na lepek se u citlivých jedinců projevuje jako klasická alergická reakce − tělo po jeho požití za několik hodin zareaguje přehnaně vyplavením určitých protilátek. Mezi příznaky této potravinové alergie patří vyrážka na kůži, průjem, nadýmání, zvracení a křeče. Léčbou je bezlepková dieta.

Prastará quinoa

Jde o obilovinu, která svým vzhledem připomíná ptačí zob a připravuje se podobně jako rýže. Nejčastěji se tedy používá jako příloha, případně se jí dá zpestřit polévka. Tato rostlina roste ve vysokých nadmořských výškách v Jižní Americe, kde je dosud součástí jídelníčků. První jí začali používat starověcí Inkové a dnes se o ni nově zajímá NASA − ta zvažuje, že by ji jako plodinu budoucnosti pěstovala ve vesmíru. U nás ji najdete nejen v obchodech se zdravou výživou, ale již i v některých hypermarketech. Co vše je v quinoi obsažené?

 
  • Má větší množství bílkovin než většina obilovin. Je to dáno tím, že obsahuje všech 9 esenciálních aminokyselin.
  • Kromě toho bylo zjištěno, že na rozdíl od jiných rostlinných proteinů jsou ty obsažené v quinoi svojí stravitelností srovnatelné s těmi v mléku.
  • Quinoa je také výborným zdrojem omega3- a omega6-mastných kyselin.
  • Obsahuje též vitamin E, mangan a železo.

Quinoa má svoji specifickou chuť, která není s ničím srovnatelná. Když ji vaříte, ona malá zrníčka se pomalu zvětšují a velmi se přitom zvýrazní drobný klíček po straně zrnka. Uvařená quinoa může co do rozměrů vzdáleně připomínat kuskus.

Stojí za vyzkoušení

Jeden šálek quinoi obsahuje 109 g složených cukrů − na rozdíl od jednoho šálku rýže, který jich obsahuje 143 g. Pokud se tedy snažíte ve svojí bezlepkové dietě snížit množství složených cukrů, je pro vás quinoa ta nejlepší volba. Nebojte se vyzkoušet něco nového a občas nahraďte rýži ve svém jídelníčku touto zajímavou přílohou.

(dak)

Zdroj: glutenfreecooking.about.com

Líbí se vám článek?
+20 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené: