První pomoc při astmatickém záchvatu – praktický návod

  • Redakce uLékaře.cz
  • 24.5.2013
  • Aktualizace: 24.5.2013
  • Bez alergie

Astma je chronické onemocnění dýchacích cest, které často doprovází další alergické potíže. Vyskytuje se asi u 8 % dětí v České republice, ale počet pacientů neustále narůstá. Ať už máte ve svém okolí astmatika, nebo ne, je dobré vědět, jak se v případě nečekaného astmatického záchvatu zachovat.

Astmatický záchvat se projevuje zkráceným dechem a sípotem
Astmatický záchvat se projevuje zkráceným dechem a sípotem

Nejdůležitější je rozpoznat problém

Jak se pozná astmatický záchvat?? Pokud jste v této situaci poprvé, napoví vám několik základních diagnostických znaků:

  • zkrácený dech,
  • sípavé zvuky při výdechu,
  • zmodralé rty a konečky prstů.

Jak postupovat při první pomoci:

Většina pacientů s astmatem má u sebe inhalátor a astmatický plán, podle kterého je v případě potíží potřeba postupovat. Pokud u sebe pacient plán nemá, postupujte následovně:

 
  1. Posaďte nemocného do pohodlné polohy a uvolněte mu těsné oblečení kolem krku.
  2. Sundejte víčko inhalátoru a dobře protřepejte.
  3. Nechte pacienta úplně vydechnout a vložte inhalátor do úst.
  4. Spolu s nádechem inhalátor stiskněte.
  5. Vyzvěte nemocného, aby dýchal ústy co nejhlouběji a nejpomaleji, jak dokáže. Následně aby zadržel dech na 10 vteřin.
  6. Stiskněte inhalátor celkem čtyřikrát, pokaždé s pauzou jedné minuty mezi dávkami.
  7. Po čtyřech dávkách počkejte 4 minuty a sledujte, jestli se pacientův stav zlepší.

Pokud čtyři dávky nestačí a pacient má stále problém s dýcháním, pokračujte podle výše uvedeného schématu dalšími čtyřmi vstřiky. Pokud ani potom nedojde ke změně k lepšímu, pokračujte jedním vstřikem každé 4 minuty až do příjezdu záchranné služby.

Nespouštějte nemocného z očí

I když se vám zdá, že jste z nejhoršího venku a nemocný normálně dýchá, neodcházejte od něj a počkejte spolu s ním na příjezd záchranné služby. Záchvat se může vrátit se stejnou nebo i větší sílou než předtím. Pokud se vám zdá, že již nejsou slyšet sípavé zvuky, ale pacient začíná být ospalý a unavený, nepřestávejte v podávání léků. Jeho stav se nezlepšuje, ale naopak zhoršuje.

(jez)

Zdroj: firstaid.webmd.com

Autor článku:

Karolina Jezdinská

Odborný garant článku:

MUDr. Jiří Náhlovský

Líbí se vám článek?
+49 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Nové téma | zodpovězené dotazy
1.pomoc astma | Od: Růžička | 26.2.2014 20:22
Článeček mě zklamal, bylo to jen o použití inhalátoru. Znám několik cviků, pomačkání akupresurního bodu na hrudní kosti a jinde, vyjít na čerstvý vzduch,....
reagovat
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené: