Bolesti nohou, otoky, vysoký tk, špatné hodnoty

Dobrý den, pane doktore. Asi 2 měsíce mě silně bolí celé nohy, odpoledne mám otoky nad koleny a celé nohy mě tíží. Mám sedavé zaměstnání. Mám křečové žíly. V posledním roce jsem přibrala na váze a nedaří se mi zhubnout. Navštívila jsem praktického lékaře, byl mi naměřen TK 145/85, následně na interním vyšetření dokonce 165/100, laboratorní testy krve ukázaly vysoký cholesterol (6,65), cuk (5,83), vyšší hodnotu kyseliny močové a billirubinu. Lékař mi doporučil zatím pouze dietu s vyloučením nevhodných potravin, léky nemám žádné. Se stejnými problémy se léčí moje matka i babička měla totéž (již zemřela). Podotýkám, že se již několik let stravuji spíše dietně, sladkosti nebo smažená jídla mám skutečně jen výjimečně. Trápí mne ta váha. Zkusila jsem užívat diuretika - jen pár dní jsem brala Furon a skutečně se mi snížila váha téměř o 3kg. Obávám se, abych si na Furon nenavykla nebo si nezpůsobila nějaký problém... ráda bych se zbavila nadváhy a bolestí nohou. Je mi 47 let, 160cm, 78kg. Jsem abstinent, nekuřák, vypiju asi 1-2 kávy denně. Pohyb mám v domácnosti a chodím asi 4-5km denně. Velice Vám děkuji za radu. Mirka

Odpověď odborníka:

Máte pravděpodobně počínající metabolický syndrom, tj. několik souvisejících onemocnění: vysoký krevní tlak, obezita, zvýšený cukr nalačno (předstupeň cukrovky), hypercholesterolémii, hyperurikémii. Jde o onemocnění zrádné v tom, že žádná z jednotlivých nemocí se nijak výrazněji neprojevuje, nebolí, ale výrazně Vás ohrožuje komplikacemi jako infarkt myokardu, onemocnění ledvin, mozková mrtvice a podobně. Nevím, co přesně zahrnovalo provedené interní vyšetření, ale je nutné pátrat po příčině otoků dolních končetin (příčina od srdce? ledvin? cévní onemocnění?), vyšetřit též moč. Furon sama neužívejte, přestože od otoků zprvu pomůže, je jeho užívání bez kontrol krevních minerálů, hlavně draslíku, potenciálně nebezpečné. Rozhodně to není dobrý způsob, jak snižovat váhu. Opticky se sice hmotnost sníží, ale tukové zásoby zůstanou stejné, naopak se zvýší riziko např. krevních sraženin, srdeční arytmie a podobně. Doporučuji pravidelnou pohybovou aktivitu, redukční dietu s omezením cukrů, krevní tlak co nejdříve zkontrolovat, objasnit otoky dolních končetin. Pokud bude tlak i nadále zvýšený přes 140/90 mmHg, nasadit lék preferenčně ze skupiny ACE inhibitorů. Pokud se nepodaří snížit cholesterol dietou, měl by lékař zvážit nasazení léku na snížení krevních tuků. Pokud budete mít zájem, můžete mi výsledky poslat ke konzultaci.

MUDr. Jan Vachek
MUDr. Jan Vachek

Specializace: Vnitřní lékařství
Pracoviště: Klinika nefrologie VFN a Klatovská nemocnice, a.s., interní oddělení

 
Líbí se vám odpověď?
+26 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené: