Cholin

  • Redakce uLékaře.cz
  • 6.7.2008
  • Aktualizace: 21.4.2013
  • Ordinace
Zdokonalit svou paměť patří k dávným lidským snům. K zázráčné pilulce, která by nám ze dne na den pomohla nasoukat do hlavy anglicko-český slovník, občanský zakoník nebo učebnici dějepisu, zůstává stále v nedohlednu. Určitá naděje však svítá v souvislosti s použitím jednoduché chemické sločeniny - cholinu.
Jeden ze zdrojů cholinu
Jeden ze zdrojů cholinu

Působení cholinu

Cholin je základním stavebním kamenem pro tvorbu důležitého neurotransmiteru (látky zajišťující komunikaci mezi našimi nervovými buňkami) - acetylcholinu. Nedostatek tohoto nervového přenašeče je spojován například se vznikem Alzheimerovy choroby a jiných psychiatrických onemocnění provázených vážnými poruchami paměti.

Acetylcholin se uplatňuje převším v tvorbě krátkodobé a dlouhodobé paměti. Jelikož hladina acetylcholinu přímo souvisí s příjmem cholinu v potravě, doporučuje se tento potravní doplněk především ke zlepšení paměťových funkcí.

Další významnou oblastí v látkové přeměně, kde má cholin nezastupitelné místo, je zpracování cholesterolu. Cholin je součástí enzymu (bílkoviny usnadňující průběh chemických reakcí v našem těle), který cholesterol zpracovává. Čím více cholinu přijímáme, tím více je cholesterol odbouráván. Důsledkem je příznivý pokles jeho hladiny v krvi. Cholin tak působí proti rozvoji aterosklerózy (ucpávání cév krevními tuky) a s tím sovisejících srdečně-cévních onemocnění (srdečního infarktu, mozkové mrtvice, atd.).

Kde roste

Největší množství cholinu obsahují vaječné žloutky, játra, luštěninyburské oříšky. Cholin může v našem těle vznikat i z jiných esenciálních (tj. nepostradatelných) látek. Je součástí např. lecitinu. V případě nedostatečného příjmu z potravy si ho dokážeme snadno vyrobit s pomocí vitamínu B12, kyseliny listové a aminokyseliny methioninu. V menším množství je cholin obsažen prakticky ve všech buněčných membránách. Získáváme ho tedy s každou živočišnou i rostlinnou stravou.

Když chybí

 

Nedostečný příjem cholinu v potravě se může projevit poruchami paměti a zhoršením svalové koordinace. Dlouhodobý nedostatek může způsobit zvýšené ukládání lipidů v játrech. Prvními varovnými příznaky nedostatku může být zhoršená schopnost soustředění, zapomětlivost nebo bolesti hlavy. Při běžné stravě je však nedostatek cholinu nepravděpodobný.

Jaká jsou rizika

Při nadměrném užívání cholinu v potravních doplňcích můžete začít pociťovat bolesti svalů, nechutenství, někdy se objevuje zapáchající pot. Jako doplněk k normální stravě by neměl být cholin podáván pokud se zárověň léčite s depresí nebo jiným vážnějším psychiatrickým onemocněním.

Kdy pomůže

Denní příjem cholinu se pohybuje od 0,5 do 3 gramů. Většinu potřebného množství přijímáme v běžné stravě. Pokud však vzniknou zvýšené nároky na jeho dodávku do organismu, je vhodné připojit podávání potravních doplňků se zvýšeným obsahem cholinu.

Zvýšené nároky vznikají všude tam, kde jste vystaveni dlouhodobému psychickému stresu a nadměrným nárokům na paměť. Potřeba cholinu tak stoupá až na dvojnásobek

Spolu se základními dietetickými opatřeními patří dostatečný příjem cholinu v potravě k důležitým preventivním opatřením v boji proti ateroskleróze.

(mar)

Líbí se vám článek?
+7 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Kam dál
Naposledy čtené: