Dlouhé lety: nebezpečí pro žíly

Cesta letadlem mnohdy znamená několikahodinové sezení a téměř žádný pohyb. To však vůbec není dobré pro žilní krevní oběh. Pokud je navíc cestující žena, která užívá hormonální antikoncepci, hrozí riziko velmi nepříjemných zdravotních komplikací. Ty ale lze eliminovat důkladnou přípravou ještě před odletem. 

Riziko zdravotních komplikací se zvyšuje zvláště u žen užívajících hormonální antikoncepci
Riziko zdravotních komplikací se zvyšuje zvláště u žen užívajících hormonální antikoncepci

Nejen „těžké nohy“

Při normální chůzi a pohybu se aktivují mechanismy, které udržují krevní oběh plynulý. Pokud ale dlouho sedíme, dochází v dolních končetinách k hromadění krve. Z toho plynou nejen nepříjemné pocity těžkých a oteklých nohou. Mnohem větší problém nastává, pokud se krev začne „srážet“ a vytvoří se tzv. trombus. Tomuto stavu se říká hluboká žilní trombóza a znamená nebezpečí uvolnění krevní sraženiny do oběhu, kde může způsobit i infarkt nebo plicní embolii.

Správná příprava snižuje nebezpečí

Neznamená to ale, že byste ode dneška měli vynechávat veškeré dlouhé lety. Riziko trombózy se dá díky pečlivé přípravě téměř úplně eliminovat. Pro snížení rizika dodržujte několik následujících pravidel:

 
  • Oblečení. I když to tak nevypadá, správně volené ošacení má důležitou roli. Velmi vhodné je pořídit si kompresivní punčochy. Bylo prokázáno, že nebezpečí vzniku trombózy z dlouhých letů výrazně snižují.
  • Místo. Pokud je to možné, vyberte si sedadlo do uličky. Budete mít více prostoru na protažení.
  • Pohyb. Měl by být pravidelný, hýbejte se i na palubě letadla. Nejméně každé dvě hodiny se zvedněte a projděte se v uličce.
  • Pitný režim. Dostatečný přísun tekutin udržuje dostatečný objem cirkulující krve.

Cvičení do letadla

Přestože v letadle není příliš místa, přinášíme vám pár tipů na cviky, které rozproudí vaši krev i vsedě. Opakujte tato cvičení každou hodinu po dobu alespoň 10 minut.

  • „Hrátky“ s prsty: co nejvíc natáhněte nohy a hýbejte prsty nahoru a dolů.
  • Kroužení kotníky: nechte nohy stále natažené a zakružte chodidly v kotnících.

Přejeme příjemný let!

(jez)

Zdroj: www.everydayhealth.com

Autor článku:

Karolina Jezdinská

Odborný garant článku:

MUDr. Jiří Náhlovský

Líbí se vám článek?
+12 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené: