Dlouhé lety: nebezpečí pro žíly

Cesta letadlem mnohdy znamená několikahodinové sezení a téměř žádný pohyb. To však vůbec není dobré pro žilní krevní oběh. Pokud je navíc cestující žena, která užívá hormonální antikoncepci, hrozí riziko velmi nepříjemných zdravotních komplikací. Ty ale lze eliminovat důkladnou přípravou ještě před odletem. 

Riziko zdravotních komplikací se zvyšuje zvláště u žen užívajících hormonální antikoncepci
Riziko zdravotních komplikací se zvyšuje zvláště u žen užívajících hormonální antikoncepci

Nejen „těžké nohy“

Při normální chůzi a pohybu se aktivují mechanismy, které udržují krevní oběh plynulý. Pokud ale dlouho sedíme, dochází v dolních končetinách k hromadění krve. Z toho plynou nejen nepříjemné pocity těžkých a oteklých nohou. Mnohem větší problém nastává, pokud se krev začne „srážet“ a vytvoří se tzv. trombus. Tomuto stavu se říká hluboká žilní trombóza a znamená nebezpečí uvolnění krevní sraženiny do oběhu, kde může způsobit i infarkt nebo plicní embolii.

Správná příprava snižuje nebezpečí

Neznamená to ale, že byste ode dneška měli vynechávat veškeré dlouhé lety. Riziko trombózy se dá díky pečlivé přípravě téměř úplně eliminovat. Pro snížení rizika dodržujte několik následujících pravidel:

 
  • Oblečení. I když to tak nevypadá, správně volené ošacení má důležitou roli. Velmi vhodné je pořídit si kompresivní punčochy. Bylo prokázáno, že nebezpečí vzniku trombózy z dlouhých letů výrazně snižují.
  • Místo. Pokud je to možné, vyberte si sedadlo do uličky. Budete mít více prostoru na protažení.
  • Pohyb. Měl by být pravidelný, hýbejte se i na palubě letadla. Nejméně každé dvě hodiny se zvedněte a projděte se v uličce.
  • Pitný režim. Dostatečný přísun tekutin udržuje dostatečný objem cirkulující krve.

Cvičení do letadla

Přestože v letadle není příliš místa, přinášíme vám pár tipů na cviky, které rozproudí vaši krev i vsedě. Opakujte tato cvičení každou hodinu po dobu alespoň 10 minut.

  • „Hrátky“ s prsty: co nejvíc natáhněte nohy a hýbejte prsty nahoru a dolů.
  • Kroužení kotníky: nechte nohy stále natažené a zakružte chodidly v kotnících.

Přejeme příjemný let!

(jez)

Zdroj: www.everydayhealth.com

Autor článku:

Karolina Jezdinská

Odborný garant článku:

MUDr. Jiří Náhlovský

Poradna uLékaře.cz

Nečekejte a poraďte se ihned s naším lékařem!

Rychlá odpověď

již do 6 hodin

Za pár kaček

již od 29 Kč

A bez čekání

žádné čekárny a nemocnice

Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Kam dál
 
 
Jak správně ošetřit puchýř
Články: Jak správně ošetřit puchýř
Odřely vám nohy nové boty...
Ztráta sexuální touhy po menopauze ovlivňuje u žen zdraví i kvalitu života
Játra v ohrožení: jak poznat problém
Články: Játra v ohrožení: jak poznat problém
Játra jsou životně důležitý...
Muzea, hrady, zámky .... 30.000 památek z celé ČR
Plynatost
Články: Plynatost
Plynatost nebo-li...
Bolest břicha po jídle? Na vině může být slinivka!
Články: Bolest břicha po jídle? Na vině může být slinivka!
Běžné zažívací obtíže lidé...
Nejčastější úrazy kolene: zaměřeno na kloubní vazy
Články: Nejčastější úrazy kolene: zaměřeno na kloubní vazy
Poranění zkřížených a...
Pěšky nebo na kole - Tipy na výlety
Alergie na domácí mazlíčky: neškodí chlupy, ale sliny!
Články: Alergie na domácí mazlíčky: neškodí chlupy, ale sliny!
Toužíte po psovi, přestože...
Astmatici, vyzrajte na zimu
Články: Astmatici, vyzrajte na zimu
Bohužel ani zimní období...
7 800 Tipů kam na výlet z celé ČR
Turistikou ke zdraví s Turistika.cz
Naposledy čtené:
Doporučený článek:

Soutěžte s Belcurou

 celý článek
Doporučený článek:

Soutěžte s Belcurou

Atopická, suchá nebo podrážděná pokožka bezesporu vyžaduje důslednou péči. Svědění v těchto případech dokáže být velice nepříjemné. Kůže je navíc zranitelná a náchylnější k...  celý článek

x