Lyžařské desatero proti úrazům

  • Redakce uLékaře.cz
  • 14.2.2012
  • Aktualizace: 14.2.2012
  • Hojení ran

Lyžování má v oblibě mnoho lidí. Řadí se ale mezi jeden z nejnebezpečnějších sportů, proto je nutné dbát bezpečnosti a mít kvalitní ochranné pomůcky a vybavení. Nejčastější bývají zlomeniny končetin, poranění kolenních a ramenních vazů a úrazy hlavy. Ještě nebezpečnější než lyžování je statisticky snowboarding.

Ať už na lyžích nebo snowboardu, nejezděte nikdy sami
Ať už na lyžích nebo snowboardu, nejezděte nikdy sami

Bezpečnostní pravidla při lyžování:

  1. Používejte helmu – zachránila již nejeden život.
  2. Nepřeceňujte se – vybírejte si tratě podle svých schopností.
  3. Zaplaťte si instruktora – pokud jste úplný začátečník, kromě základních pohybových stereotypů vás naučí, jak nejbezpečněji padat.
  4. Rozcvičte se – ztuhlé svaly jsou náchylnější k poranění.
  5. Pijte – i mírná dehydratace zhoršuje vytrvalost a fyzickou odolnost.
  6. Vynechte alkohol – ač se svařák nebo grog může jevit na zahřátí ideální, nechte si je raději až po lyžování. Alkohol totiž snižuje pozornost, člověk má tendenci se přeceňovat a je nebezpečný sobě i ostatním lyžařům.
  7. Nechte si seřídit vázání – seřízení vázání by mělo být před každou zimou zkontrolováno a upraveno na aktuální hmotnost lyžaře.
  8. Lyžujte na vyznačených trasách – ve volném terénu mohou být nerovnosti, kameny či skály, které nemusejí být pod vrstvou sněhu vidět.
  9. Pozor na fyzičku – i pokud jste technicky dobrý lyžař, fyzička vás může zradit. Nejvíce úrazů se stává v odpoledních hodinách, kdy jsou již lyžaři unavení.
  10. Nelyžujte sami - pro případ, že by se někdo poranil, je nezbytné lyžovat ve skupinkách, nebo alespoň trojicích, aby jeden zůstal se zraněným a druhý dojel pro pomoc.

Úraz z lyží – s hojením pomohou enzymy

Nejčastějšími úrazy z lyžování jsou různé pohmožděniny, natažené nebo přetržené vazy v kolenním kloubu nebo zlomeniny kostí – nejčastěji horní končetiny.

Při všech těchto úrazech urychlují hojení přípravky obsahující rostlinné enzymy. Při jejich užívání se modřiny vstřebávají rychleji a poraněné vazy a kosti regenerují lépe. Pro nejlepší účinek je nutné zahájit užívání těchto přípravků co nejdříve po úraze a užívat je několik týdnů.

(vesa)

Zdroj: http://orthoinfo.aaos.org/topic.cfm?topic=a00321

Autor článku:

MUDr. Veronika Šabatová

Autorka je pediatr-neonatolog.

Líbí se vám článek?
+3 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Kam dál
 
 
Příčinou vysokého tlaku může být nádor
Články: Příčinou vysokého tlaku může být nádor
Existuje více důvodů ke...
Implantologické ošetření aneb Jak se vyznat v zubních náhradách
Interrupce
Články: Interrupce
Mnoho žen se po prodělaném...
Muzea, hrady, zámky .... 30.000 památek z celé ČR
Co jste možná nevěděli o Crohnovi a kolitidě...
Články: Co jste možná nevěděli o Crohnovi a kolitidě...
Nespecifické střevní záněty...
Mykózy – jedno z nejčastějších gynekologických onemocnění žen
Na záděrky platí prevence!
Články: Na záděrky platí prevence!
Suchá a odrostlá kůžička u...
Pěšky nebo na kole - Tipy na výlety
Naposledy čtené: