Některé léky mohou zhoršovat zrak

  • Redakce uLékaře.cz
  • 16.1.2012
  • Aktualizace: 16.1.2012
  • Zelený zákal

Snad každý lék někdy může mít nežádoucí účinky. K těm nejčastějším patří sucho v ústech nebo nevolnost, ale u některých léků se typicky objevuje pocit suchých očí nebo přecitlivělost na světlo. I když jsou léky v naprosté většině případů bezpečné, malé procento z nich může u některých lidí způsobovat i vážné poruchy vidění.

Antihistaminika mohou vyvolat glaukom s uzavřeným úhlem
Antihistaminika mohou vyvolat glaukom s uzavřeným úhlem

Léky, které nejčastěji způsobují zrakové obtíže:

Níže uvedený seznam obsahuje léky, se kterými se můžete nejčastěji setkat, není však vyčerpávající.

Léčba těžkého akné – léky s obsahem účinné látky proti akné jsou známy řadou nežádoucích účinků, způsobují například suchost očí.

Antihistaminika – používají se k léčbě senné rýmy a dalších projevů alergie. U některých lidí mohou antihistaminika vyvolat akutní stav označovaný jako glaukom s uzavřeným úhlem. Ten vyvolává prudké zvýšení nitroočního tlaku a projevuje se prudkou bolestí oka, bolestí hlavy, nevolností, zvracením a rozmazaným viděním.

 

Léky proti borrelióze, antimalarika (hydroxychlorochin, chlorochin) – kromě uvedených infekčních onemocnění se používají také k léčbě revmatických onemocnění. Tyto léky mohou při dlouhodobém užívání vysokých dávek poškozovat oční sítnici, proto je nutné při jejich častějším užívání absolvovat pravidelné oční prohlídky.

Kortikosteroidy – používají se k léčbě celé řady onemocnění. Obecně mohou zvyšovat riziko zeleného i šedého zákalu. U některých citlivých jedinců totiž mohou způsobovat zvýšení nitroočního tlaku.

Léky na erektilní dysfunkci – všechny léky na erektilní dysfunkci, které jsou dnes k dostání na lékařský předpis, jsou u některých mužů spojené s mírnými poruchami vidění: může se objevit rozmlžené vidění a přecitlivělost na světlo.

Fenothiaziny – tyto léky užívané k léčbě schizofrenie mohou způsobovat přecitlivělost na světlo, poruchy barevného vidění, rozmazané vidění a problémy s viděním za šera a v noci. Někdy také způsobují změny v zabarvení duhovky, to však není pro zrak nebezpečné.

(vek)

Zdroj: www.webmd.com

Autor článku:

MUDr. Mgr. Helena Janíčková Ph.D.

Specializace: neurologie

Lékařka je vědeckým pracovníkem v oblasti neurověd. Působila ve Fyziologickém ústavu Akademie věd ČR, nyní je v rámci post-doktorandského studia v Kanadě.

Líbí se vám článek?
+12 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené: