Nové vědecké poznatky mění pohled nejen na stáří virů

Dosud se vědci většinou domnívali, že fosilie virů, přesněji genetická informace viru zakonzervovaná v genetické informaci jiného živočicha, se týká především retrovirů. Nedávný objev však ukazuje, že i jiné viry lze v genomu živočichů nalézt. A také to, že některé viry jsou daleko starší, než jsme se domnívali.

Viry žloutenky se přenášejí v genech ptáků už miliony let

Viry hepatitidy B ve zpěvném ptactvu

Biologové z University of Texas v Arlingtonu objevili fragmenty DNA virů hepadna, k nimž patří i virus hepatitidy B zabudované v genomu zpěvných ptáků. Tyto fragmenty se v genetické informaci přenášely z generace na generaci a dají se v ní nalézt i dnes.

Odhad stáří viru

A jak se takové stáří virové DNA vestavěné do genomu ptáků dá zjistit? Vědci porovnali DNA současných druhů ptáků s vestavenou virovou DNA, až došli k místu v genomu, kde se virová DNA objevovala u různých druhů na stejném místě genomu. Toto místo odpovídalo stavu genomu předchůdců dnešních zpěvných ptáků před 19 miliony lety.

Doporučené téma: Léčba bolesti

Poslední článek:
Kolika? Bolest způsobená kameny ve žlučníku i močových cestách
Pokud jste nikdy koliku nezažili, pravděpodobně je těžké si představit, o jak bolestivou příhodu jde. Nejčastěji...  zobrazit téma

Starší, než se čekalo

Vědci dosud odhadovali stáří těchto virů na tisíce let. Výzkum však ukázal, že tyto organismy se na naší planetě vyskytují řádově miliony let. Navíc "fosilní virová DNA" je velmi podobná DNA současných virů. To může podle vědců přinášet dobrou zprávu. Tyto viry se zřejmě v čase příliš nemění a na svého hostitele jsou dobře adaptované.

Revoluce v pohledu na viry?

Získané informace mění pohled nejen na stáří virů, ale i na jejich stabilitu a přizpůsobivost. Podle vědců navíc může tento výzkum napomoci zkoumání potenciálně pandemických virů přenášených ptáky. Jelikož se některé virové genetické informace přenáší napříč generacemi, napomohou výsledky výzkumu také sledování vývoje a výskytu nových cirkulujících virů hepatitidy B.

(zak)