Pacienti s Bechtěrevovou nemocí, cvičte. Všude!

Sedět delší dobu za počítačem nebo u volantu je nápor i na relativně zdravou tělesnou schránku. Jak nepříjemné to pak musí být pro lidi trpící Bechtěrevovou nemocí? Kromě léků jim však zbývá ještě jeden mocný způsob, jak si ulevit od bolesti zad a kloubů – cvičení.

Taiči, jóga nebo strečink uleví bolavým zádům i kloubům
Taiči, jóga nebo strečink uleví bolavým zádům i kloubům

Několik minut denně stačí

Sedmdesát procent všech pacientů stěžujících si na bolesti zad má sedavé zaměstnání nebo často řídí auto. Ani jedno z toho totiž nemocným s Bechtěrevovou nemocí neboli ankylozující spondylitidou a jejich páteři vůbec nepřeje. K uvolnění kloubů a snížení bolesti poslouží několik cviků, na které stačí pět minut ráno, během přestávky na oběd a hlavně doma po práci. Obecně pro tato cvičení platí následující:

  • vyberte si cviky, které sice mohou být na hraně únosnosti, ale nikdy vás nesmí bolet
  • cvičte pravidelně, každý den ve stejnou dobu
  • neprotahujte se v chladu či na studené podlaze, cvičte v teple a na nějaké podložce
  • cvičení pomáhá i hubnout, čímž se snižuje namáhání kloubů a páteře
  • pravidelné cvičení je nejlepší prevencí shrbené postavy
  • při velkých bolestech během pohybu se poraďte s lékařem o lepších způsobech, jak klouby a páteř rozhýbat

Při bolestech si dejte pauzu

Pro pacienty s Bechtěrevovou nemocí je vhodné i cvičení s pomocí hlubokých nádechů a výdechů, dále protahování (strečink), předklony a úklony do stran, kroucení v pase, otáčky krkem, jóga, jízda na rotopedu a čínské cvičení taj-či. Ale tato cvičení se dají v práci provádět jen těžko. Cítíte-li během dne v zádech bolesti a napětí, nestyďte se trochu se protáhnout. A jak na to?

Doporučené téma: Střevní záněty

Poslední článek:
Střevních zánětů celosvětově neubývá. Proč a kde je nárůst nejvyšší?
Crohnova nemoc a ulcerózní kolitida jsou stále na vzestupu. Alespoň podle nejnovějších průzkumů. Je však situace...  zobrazit téma

  • nejprve zkontrolujte výšku židle – mějte ji nastavenou tak, že se dotýkáte podlahy celými chodidly, monitor počítače je ve výši očí, výška stolu a klávesnice by měla být ve výšce loktů
  • k dosažení patřičného uvolnění se opřete zády o zeď tak, že se jí dotknete hýžděmi a rameny
  • další možností je lehnout si na zemi, rozhodně se nesnažte napřímit se za každou cenu
  • dejte si ruce na zátylek a lokty stlačte dozadu na úroveň hlavy – držte deset vteřin a povolte, 5x opakujte
  • pro bolesti dole v kříži se na chvíli na židli ohněte tak, že se dotknete rukama nohou – držte pět vteřin a zase 5x opakujte
  • postavte se, dejte si ruce na kříž a mírně se zakloňte – opakujte třikrát
  • zapřete se do židle a točte trupem doprava a doleva, aniž pohnete rukama na opěradlech židle

Pohodlí v autě

Zpětná zrcátka

Existují speciální zpětná zrcátka, která poskytují výhled až 260º bez toho, aby musel řidič jakkoliv otáčet hlavou. Dvě další sklíčka na bocích zpětného zrcátka ukazují pohled vpravo a vlevo a mírně dozadu. Nebudete tak namáhat bolavý krk.

 

Pro dobré vidění

Nechte si seřídit světlomety, mlhovky a stěrače. Udržujte v čistotě přední sklo nebo si při koupi auta připlaťte za vyhřívané přední sklo. Přece si kvůli sněžení nebo mlze neukroutíte krk při hledání lepšího výhledu z auta.

Vyšší posed

Zaměřte se na sedadla. Před koupí vozu si vyzkoušejte sezení a jízdu v různých typech sedadel. Dejte přednost autu s vyšším posedem, například některému z SUV. Při nastupování se nemusíte tolik sklánět a budete mít lepší výhled na vozovku.

Chvíle oddychu

Při bolestech zastavte na odpočívadle a dejte si pět minut pauzu na protažení. Nezapomeňte, že každá zanedbaná ztuhlost se vám stokrát vrátí.

(ercp)

Zdroje:
www.livestrong.com
ukipsmt.org
backpain.ygoy.com

Líbí se vám článek?
+14 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené: