Ryba na vašem talíři bojuje proti civilizačním chorobám

  • Redakce uLékaře.cz
  • Reklamní sdělení
  • 26.1.2011
  • Aktualizace: 7.2.2011
  • uLékaře.cz

Národy, které se proslavily typickou kuchyní s nápaditým využitím rybího masa a jeho vysokým podílem v jídelníčku, se často vyznačují také neobyčejnou dlouhověkostí, nižším výskytem obezity a civilizačních chorob vůbec.

Češi stále podceňují význam ryb v jídelníčku
Češi stále podceňují význam ryb v jídelníčku

Partnerem tohoto článku je Pražský kulinářský institut.

 

Rybou proti infarktu i demenci

Lékaři i vědci se o ryby v jídelníčku zajímají již dlouho právě pro jejich blahodárný vliv na lidské zdraví. Kromě toho, že rybí maso je bohatým zdrojem selenu nebo například vitaminu D, obsahuje i další tělu prospěšné látky, které z něj dělají účinný preventivní prostředek proti celé řadě civilizačních chorob.

Tři důvody pro konzumaci ryb:

V rybách se ve větším množství nacházejí takzvané omega-3 mastné kyseliny. Obsah těchto „vzpruh pro zdraví“ je nejvyšší v rybách s tučnějším masem, jako je tuňák nebo sardinky. Omega-3 mastné kyseliny pomáhají snižovat vysoký krevní tlak i vysokou srdeční frekvenci, a snižují tak riziko vzniku kardiovaskulárních onemocnění.

Častá konzumace ryb snižuje i riziko úmrtí na onemocnění spojená s aterosklerózou, jako je například infarkt myokardu nebo mozková mrtvice. Kromě toho odborné studie prokázaly, že vysoký podíl rybího masa v jídelníčku má příznivé účinky také na lidskou psychiku, protože snižuje riziko depresí a oddaluje zhoršování mentálních funkcí v průběhu stárnutí.

V rybím mase se ve velkém množství nachází omega-3 mastná kyselina známá pod zkratkou DHA. Ta by se měla objevovat především v jídelníčku těhotných a kojících žen, protože se podílí na správném vývoji mozku u dětí, zvláště v prenatálním stadiu.

Učme se od Japonců

Protože Česká republika nepatří k přímořským oblastem, ve kterých je každodenní konzumace ryb naprosto přirozená, musí se mnoho lidí teprve naučit, jak s rybami v kuchyni zacházet. Rybí maso je možné využít nápaditě a zároveň tak, aby v něm zůstalo zachováno co nejvíce zdravých a tělu prospěšných látek. Tradiční smažený kapr bohužel není z tohoto hlediska nejlepším příkladem. Naopak je v tomto ohledu takřka ideální příprava sushi. Japonská kuchyně totiž s rybami zachází šetrně a s grácií, a na výsledku to je vidět – na talíři i později v lékařské ordinaci.

(vek)

Zdroj: http://jama.ama-assn.org/content/296/15/1926.full

 

Reklamní sdělení:

Tip: Rádi byste si připravili sushi doma, ale nevíte, jak na to? Inspirujte se novým DVD Sushi, krok za krokem šéfkuchaře Tomáše Hnátka z Pražského kulinářského institutu.

 
 
Autor článku:

MUDr. Mgr. Helena Janíčková Ph.D.

Specializace: neurologie

Lékařka je vědeckým pracovníkem v oblasti neurověd. Působila ve Fyziologickém ústavu Akademie věd ČR, nyní je v rámci post-doktorandského studia v Kanadě.

Líbí se vám článek?
-1 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Kam dál
Naposledy čtené: