Selen (selenium)

  • Redakce uLékaře.cz
  • 1.5.2008
  • Aktualizace: 7.4.2013
  • Ordinace
Selen jako takový je červená či šedá chemická látka, používaná k měření osvětlení, usměrňování elektrického proudu a barvení skla. Seléna (Luna), řecká bohyně měsíce, jezdila podle řecké mytologie v noci po nebi a přinášela zemi světlo. Selenologie je obor zabývající se Měsícem.
Pomeranče jsou zdrojem selenu
Pomeranče jsou zdrojem selenu

Jak selen pomáhá

Selen hraje v těle důležitou úlohu v boji proti volným radikálům, což jsou sloučeniny obsahující vysoce aktivní kyslík. Tato aktivita je způsobena "přebytečnými" elektrony, které velmi snadno reagují s každou sloučeninou, s níž se setkají, odborně řečeno dojde k oxidaci napadené sloučeniny. Tím ji ovšem často přemění tak, že pro původní účely je již nepoužitelná. V praxi to znamená, že se ničí sloučeniny tvořící buňky a tím se poškozuje činnost těchto buněk samotných.

Selen tak spolu s dalšími antioxidanty umožňuje žít v prostředí obsahujícím kyslík, a to nejen člověku, ale i ostatním organismům. Má vliv na funkci řady enzymů, a tím ovlivňuje například obrachyschopnost organismu, činnost jater, kůže, štítné žlázy, růst a rozmnožování. Také reaguje s řadou cizorodých chemických látek včetně léků.

Zdroj selenu

Selen najdete v vnitřnostech, v mléčných výrobcích, citrusových plodech, avokádu a celozrnných obilovinách. Důležitý je obsah selenu v půdě, neboť z ní přechází do pěstovaných rostlin.Pokud konzumujete pestrou stravu, neměl by vás nedostatek ani nadbytek selenu ohrožovat.

Když je selenu málo

Je poměrně vzácný, málo selenu mají například Číňani v oblasti Keshan, kde je nedostatek selenu v půdě a tím v potravinách. V literatuře popsaná Keshanská nemoc se projevuje především poškozením srdce. Keshan je ale daleko, buďte klidní...

Máte-li málo selenu, hrozí vám zejména poškození srdečních a svalových buněk, dále nervového systému, slinivky břišní, jater, očí, žaludku a střev, vlasů atd. Tam všude totiž dochází ke zvýšenému poškozování buněk volnými radikály.

Když je selenu hodně

Pozor! Pokud jste se po přečtení předchozího odstavece rozhodli, že si raději dodáte pořádnou dávku selenu, buďte nanejvýš opatrní. Smrtelná dávka činí 5 miligramů na kilogram hmotnosti a toxický je dlouhodobý příjem vyšší než 0,5 miligramu na kilogram lidské váhy. Selen je ve vyšších dávkách rakovinotvorný.

 

Kolik je tak akorát?

Průměrná denní doporučená dávka pro dospělé a mladistvé = 40 mikrogramů.

Denní doporučená dávka pro děti ve věku 7-10 let = 25 mikrogramů,

4-6 let = 15 mikrogramů a 1-3 roků = 10 mikrogramů.

Denní doporučená dávka pro těhotné ženy = 55 mikrogramů.

Zvýšená potřeba selenu vzniká při zvýšené fyzické zátěži, vyšším příjmu tuků a při infekčních onemocněních.

Pokud se domníváte, že trpíte nedostatkem selenu, můžete si vybrat některý z potravinových doplňků s obsahem selenu. Vaše rozhodnutí však raději konzultujte s lékařem.

pat

Líbí se vám článek?
+1 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Kam dál
Naposledy čtené: