Šest nejčastějších mýtů o křečových žilách. Slyšeli jste o nich?

Pouze ženy trpí křečovými žilami. Za jejich vznikem stojí časté křížení nohou a fyzické cvičení jejich rozvoj urychluje. V naší populaci koluje o „křečácích“ mnoho mýtů. Mýlit se je lidské, avšak mýty jsou tu od toho, aby se bořily. Proto pojďme poodhalit roušku tajemství šesti nejčastějších z nich.

Lidé, kteří tráví hodně času na nohou, mají velké riziko vzniku křečových žil.
Lidé, kteří tráví hodně času na nohou, mají velké riziko vzniku křečových žil.

Mýtus č. 1 – Křečovými žilami trpí pouze ženy

Asi nejhlouběji zakořeněný mýtus tvrdí, že mužská část populace křečovými žilami vůbec netrpí. Je sice pravda, že ženy jsou postiženy mnohem častěji než muži, ale s přibývajícím věkem trápí nevzhledné „křečáky“ i mnoho pánů. Lékaři odhadují, že kolem 60. roku věku trpí křečovými žilami asi 42 % mužů. Na rozdíl od žen však vyhledávají lékařskou pomoc až v případě zhoršení příznaků, a proto spousta případů uniká zraku lékařů.

Mýtus č. 2 – Křížení nohou dává vzniknout „křečákům“

Samotné sezení se zkříženýma nohama nezpůsobuje vznik křečových žil. Obdobně jako vysoký tlak krve či infarkt myokardu je i vznik křečových žil zapříčiněn působením několika rizikových faktorů. Časté křížení nohou však přispívá k otoku nohou a určitou měrou i ke vzniku křečových žil.

Mýtus č. 3 – Křečové žíly nejsou výsledkem dlouhodobého stání

Lidé, kteří tráví hodně času na nohou, mají velké riziko vzniku křečových žil. Jedná se zejména o jedince, kteří musí dlouhé hodiny postávat v práci. Rizikovými skupinami jsou tak například číšníci, kadeřníci či prodavači. Z hlediska prevence křečových žil je pro ně velmi důležitý odpočinek po práci s položením nohou nad úroveň srdce. Tím se zlepší odtok krve z dolních končetin, na které byl celý den vyvíjen enormní tlak.

 

Mýtus č. 4 – Cvičení zhoršuje křečové žíly

Obrovský mýtus, který má zčásti své opodstatnění. Statické cvičení, jako je sjezdové lyžování, vzpírání činek a jiné druhy posilování, opravdu zhoršuje odtok krve z dolních končetin a podílí se na rozvoji křečových žil. Dynamické cvičení, při kterém je do práce zapojena svalová pumpa dolních končetin, je naopak výbornou prevencí vzniku křečových žil. Mezi vhodné sporty patří chůze, běh, jízda na kole, plavání nebo běh na lyžích.

Mýtus č. 5 – Nadváha s „křečáky“ vůbec nesouvisí

Naopak, každý kilogram váhy navíc způsobuje zvýšení tlaku v žilách dolních končetin. Žilní systém pod zvýšeným náporem ztrácí svou elasticitu, čímž dojde k rozšíření cévního průsvitu a poškození funkce chlopní. Následkem je, že krev, která má směřovat k srdci, proudí zpátky do dolních končetin a způsobuje vznik křečových žil.

Mýtus č. 6 – Metličky jsou křečové žíly

Křečové žíly i metličky jsou způsobeny nefunkčními ventily uvnitř žíly. Avšak metličky se projevují jako hnízdo modrých nebo červených žilek těsně pod povrchem kůže, přes kterou nevyčnívají. Oproti křečovým žilám také nepředstavují zdravotní riziko, jedná se o kosmetickou vadu.

(holi)

Zdroj: www.privatehealth.co.uk

www.sih.net

Autor článku:

MUDr. Jakub Holešovský

Poradna uLékaře.cz

Nečekejte a poraďte se ihned s naším lékařem!

Rychlá odpověď

již do 6 hodin

Za pár kaček

již od 29 Kč

A bez čekání

žádné čekárny a nemocnice

Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené: