Stop pomočování: Kegelovy cviky vás vrátí do formy

  • Redakce uLékaře.cz
  • 20.4.2016
  • Aktualizace: 21.4.2016
  • uLékaře.cz

Únik moči je tak nepříjemnou záležitostí, že „majitelé“ tohoto problému dělají možné i nemožné, aby se ho zbavili. Tzv. Kegelovy cviky jsou jedním z účinných prostředků.  

Kegelovy cviky můžete provádět kdekoliv a jsou vhodné pro ženy i muže
Kegelovy cviky můžete provádět kdekoliv a jsou vhodné pro ženy i muže

Při problému s únikem moči jsou na vině svaly pánevního dna. Ty podpírají a drží močový měchýř. V případě jejich oslabení pak dochází k nekontrolovatelnému úniku moči. Problém pomočování bývá často spojován zejména se ženským pohlavím (potíže po porodu, v těhotenství či ve stáří). Nicméně i pánové by měli být na pozoru. Tento nepříjemný nešvar se může stejně tak týkat i jich.

Od gynekologie k urologii

Speciální cvičební systém má na svědomí americký gynekolog Arnold Kegel. Původně se specializoval na chirurgické vyjímání štítné žlázy. Postupně ho však zaujala problematika pomočování (odborně močové inkontinence) u žen. Na základě zkušeností vyvinul sérii cvičení, která dokážou tento problém odstranit. Navíc se jedná o jedinou ryze přírodní a neinvazivní terapii.

Je dobré vědět předem

Stěžejní pro správné provedení cviků je pochopit, kde se svaly pánevního dna nacházejí. Nejsnadněji odhalitelné jsou při močení. Uprostřed vyprazdňování se pokuste proud zastavit. Ucítíte jemný tah směrem vzhůru v intimní oblasti. Gratulujeme, právě jste zapojili svaly pánevního dna. Nejste-li si jisti správným pochopením, lze nácvik provést za pomoci lékaře či fyzioterapeuta. Ke změření kontrakce svalů pánevního dna u se žen používá tzv. perineometr – přístroj zaváděný do vaginy.

Kegelovy cviky v praxi

Jak tedy cvičit? Aktivujte svaly pánevního dna a držte je dle trénovanosti 3–10 sekund. Na stejně dlouhou dobu povolte a opět zatněte. Jedna série se skládá z 10 stahů. Každý den je vhodné provádět 3–4 série kontrakcí.

 

Pánevní dno se dá posilovat v různých pozicích. Nejoblíbenější je poloha vleže na zádech s pokrčenýma nohama. Využívá se však i pozice vestoje, vkleče na dolních končetinách, vkleče na všech čtyřech končetinách či vleže na břiše.

Na co si dát pozor

  • Při kontrakci aktivujte pouze pánevní dno. Stehenní, břišní a hýžďové svaly jsou v klidu.
  • Nezadržujte dech. Naopak zejména při stahu dýchejte pravidelně.

Otázky a odpovědi:

  • Kde a kdy mohu cvičit? Vzhledem k tomu, že posilujete hluboké vnitřní svalstvo, při správném provedení navenek nikdo nic nepozná. Cvičte tedy kdykoliv a kdekoliv. U televize, při čekání ve frontě nebo na semaforech.
  • Kdy očekávat výsledky? Stejně jako tvarování například bicepsů zabere určitý čas, ani u svalů pánevního dna nejsou výsledky ihned. Zlepšení přijde zhruba po 3–6 týdnech pravidelného každodenního cvičení.
  • Potřebuji pro cvičení nějaké pomůcky? Pro základní cvičení nikoliv. Po dohodě s lékařem lze však ke ztížení využít tzv. vaginálních konusů. Ženy si je zavádějí do vaginy a následně s nimi cvičí. S rozvojem zdatnosti jsou zaváděny konusy větší (s vyšší hmotností). Pro vědomé získání kontroly nad močovým měchýřem lze využít i tzv. biofeedbacku. Jedná se o monitorovací systém, který pacienta postupně učí vnímat oslabenou svalovou partii. Poslední možností je využít při cvičení Kegelových cviků elektrické stimulace. Aktivita procvičované oblasti je uměle zvyšována za pomoci velmi krátkých elektrických impulsů.
  • Má cvičení vedlejší účinky? Ano, má – a velmi příjemné. Při pravidelném kvalitním provádění hlásí pacienti výrazné zlepšení i na poli sexuálním. Dosažené orgasmy jsou tak nejen delší, ale i intenzivnější…

Cviky (nejen) pro inkontinentní

Profitovat z tohoto systému cvičení může doslova každý, ať již problémy s inkontinencí má, či nikoliv. Díky Kegelovým cvikům se totiž lze postupně naučit ovládat močovou trubici.

Kašel bez močení 

Největší zlepšení je zaznamenáno u pacientek se stresovou (zátěžovou) inkontinencí. Jak sám název napovídá, k úniku dochází při zvýšeném nitrobřišním tlaku (při kašli, smíchu, zvedání těžkých břemen, při běhu, …).

WC, značka: nutné!

Druhý typ pomočování, tzv. urgentní inkontinence, je charakterizován náhlým neovladatelným nucením na močení. To bývá doprovázeno uvolněním většího množství moči. Příčinu lze hledat nejčastěji ve zúžení močové trubice, infekci dolních močových cest, v nádorech měchýře, cukrovce či močových kamenech. Může to znít překvapivě, ale i zde Kegelovy cviky přinášejí úlevu.

Pomoc při „prostatě“

No a muži? Těch se tento intimní problém týká nejčastěji po odstranění prostaty.

Ať problémy s pomočováním máte, či nikoliv, nyní již víte, jak nad leností hluboko uložených svalů pánevního dna vyzrát. A nezapomeňte, Kegelovy cviky umí zlepšit kvalitu života doslova každému.

Autor článku:

PharmDr. Marcela Soudková

Specializace: farmakologie

Autorka je atestovanou farmaceutkou.

Líbí se vám článek?
+36 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Nové téma | zodpovězené dotazy
Pomohlo mi cvičení | Od: TIna | 13.2.2014 11:42
Cvičení Kegelových cviků a dalších cviků na
posílení pánevního dna fakt pomáhá! Teda určitě
na tu lehčí formu inkontinence, u té střední nevím,
nevím, kamarádka má diagnostikovanou střední a
tak dobré výsledky s cvičením nemá, ale ona to
trochu fláká, tak to bude možná i tím. Já jsem si
objednala DVD z webu Moliklubu, poslali i knížku s
cvikama a popsanou technikou a taky vzorky
inkontinenčních vložek Molimed, tak jsem to mohla
zároveň vyzkoušet. Cvičím 3 měsíce a cítím že je
to lepší....ufff...a mám z toho radost, bylo to
opravdu nepříjemné :-(
reagovat
re:Pomohlo mi cvičení | Od: Regina | 15.1.2017 23:08
A kolik vás to DVD stálo? Mě přijde
rozumější a hlavně levnější si ty
cviky najít na internetu.
reagovat
re:re:Pomohlo mi cvičení | Od: Jana | 20.1.2017 17:51
DVD nic nestojí, pošlou Vám vše
zdarma!!
reagovat
re:re:re:Pomohlo mi cvičení | Od: Erika | 18.4.2017 10:10
Tak to já bych asi moc
nepochodila,nemáme doma DVD
přehrávač. .( Ale je to super, že je to
zdarma. Jinak já si je našla na netu,
tady jsou hezky popsané a v druhé
te záložce je i ukázkové video z
youtube
https://www.musimcasto.cz/kegelo
vy-cviky/cviky
reagovat
 
 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené: