Stop kouření: každodenní boj, který ale stojí za to

Chcete skončit s tabákem a nevíte, jak se zbavit závislosti?? Potřebujete pomocnou ruku? Prozradíme, jakých zásad se držet, kam se obrátit pro podporu a jak vám tělo poděkuje.

Závislost na tabáku má psychickou i fyzickou složku. Abyste je zvládli, obraťte se na lékaře.
Závislost na tabáku má psychickou i fyzickou složku. Abyste je zvládli, obraťte se na lékaře.

V područí nejen duše, ale i tělo

Závislost na tabáku má psychickou i fyzickou složku. Abyste je zvládli, obraťte se na lékaře. Ten může předepsat nikotinovou substituční léčbu v podobě nosního spreje nebo inhalátoru. Jiná odvykací léčiva obsahují účinnou látku bupropion nebo vareniklin. Lze využít i nikotinových žvýkaček a náplastí, které nejsou na předpis. Abyste se dokázali přenést přes psychickou závislost, zkuste identifikovat situace, ve kterých na vás nejčastěji doléhá chuť si znovu zapálit. Většinou to asi bude v restauraci, v autě nebo u televize. Připravte si pro tyto okamžiky nouzový plán. Něco, čím zaměstnáte ruce i hlavu. Pokud vás bažení přepadne v autě, poklepávejte si do rytmu hudby na volant. Při telefonování zase jen tak čmárejte, abyste se zabavili. Jiným osvědčeným trikem je říct si, že musíte ještě aspoň deset minut vydržet bez cigarety a zkusit odvést svou pozornost jinam. 

Co zabírá na stres

Kromě mozku a rukou je důležité zaměstnat také ústa. Zkuste jim nabídnout žvýkačku, mrkev, oříšky nebo třeba slunečnicová semínka. A jak přelstít tělo? Sportem se organismus příjemně unaví, vyplaví endorfiny a přivede vás na jiné myšlenky. Nemusí se jednat o nic adrenalinového, stačí krátká procházka nebo třeba cvičení jógy. Pokud jste v kanceláři, udělejte si pauzu na pár dřepů nebo se projděte po schodech. Spousta lidí kouří proto, aby zahnala stres. Proto není od věci osvojit si relaxační techniky, které tabák v antistresové roli nahradí. Co lze vyzkoušet?

 
  • Dechová cvičení,
  • svalovou relaxaci,
  • vizualizaci,
  • jógu,
  • hypnózu,
  • masáže. 

Přítel na telefonu

Pokud přestáváte kouřit, podpora je extrémně důležitá. Najděte si někoho, komu budete moci zavolat tehdy, když vás chuť na tabák znovu začne přemáhat. V dnešní on-line době není problém nalézt povzbuzení na internetu. Je plný blogů a chatovacích místností určených pro odvykající kuřáky. Hlavně nezapomínejte, že přestat s tabákem chcete především kvůli sobě. Pro udržení správné motivace prozradíme, jaké výhody vám skoncování s tabákem přinese v různém časovém horizontu po poslední cigaretě:

  • 12 hodin – hladina oxidu uhelnatého v krvi klesne k normálu.
  • 2 týdny až 3 měsíce – zlepšuje se stav oběhového systému a funkčnost plic.
  • 1 až 9 měsíců – řasinky ožívají a správně čistí plíce od hlenu.
  • 1 rok – riziko ischemické choroby srdeční klesne na polovinu.
  • 5 let – nebezpečí cévní mozkové příhody se dostává na úroveň nekuřáka.
  • 10 let – riziko rakoviny plic se snižuje na polovinu.
  • 15 let – možnost vzniku ischemické choroby srdeční klesá na úroveň nekuřáka. 

(marz) 

Zdroje: http://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/quit-smoking/in-depth/nicotine-craving/art-20045454?pg=2

www.cancer.org/acs/groups/cid/documents/webcontent/002971-pdf.pdf

Autor článku:

Martin Zelinka

Odborný garant článku:

MUDr. Jiří Náhlovský

Líbí se vám článek?
+2 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené: