Víme, co přesně způsobuje stres v našem těle!

  • Redakce uLékaře.cz
  • 28.3.2017
  • Aktualizace: 1.4.2017
  • uLékaře.cz

Zatočte se stresem a co nejvíce se ho pokuste omezit. Jestliže vám to připadá jako planá výzva, přečtěte si, v čem spočívá jeho škodlivost a co všechno může udělat s tělem. Možná vás to přiměje alespoň k pokusu o zklidnění svého životního rytmu.

Ilustrace
Ilustrace

Tělo je vývojově předurčeno, aby fyzicky reagovalo na stres – chrání se tak před ohrožením a nebezpečími různého druhu. V současném pojetí života toto ohrožení představuje například pracovní zátěž, velké množství různých povinností, zodpovědnost, osobní vztahy, ale i náročné životní situace.

Rychlá akce 

Pokud se tělo ocitne v krátkodobém ohrožení (můžete si ho představit třeba jako hrozbu napadení nebo jednorázový těžký pracovní úkol), nastartuje se několik pochodů:

 
  • Část mozku zvaná hypotalamus spustí „alarm“ a aktivuje hormonální a nervové reakce.
  • Nadledviny, žlázy poblíž ledvin, dostanou pokyn k uvolňování hormonů – například adrenalinu a kortizolu.
  • Adrenalin zrychlí tep, zvýší krevní tlak a aktivuje organismus k akci.
  • Kortizol pozvedne hladinu cukru v krvi a podpoří celkovou schopnost těla reagovat na zátěžovou situaci.

Jakmile hrozba pomine, hladiny hormonů se vrátí do normálu, sníží se rychlost srdeční frekvence a obnoví se běžné fungování organismu.

Stálá pohotovost vyčerpává

Je-li stres dlouhodobý a tělo se kvůli němu nachází „ve střehu“ trvale, hladina kortizolu zůstává vysoká a narušuje mnoho přirozených procesů. To může způsobit problémy, jako jsou:

  • srdeční onemocnění,
  • bolesti hlavy,
  • narušené zažívání,
  • deprese,
  • potíže se spánkem,
  • nadváha,
  • zhoršené soustředění.

Od paniky do klidu 

Reakci organismu na zátěžové situace ovlivňují mimo jiné dědičnost či dosavadní zkušenosti a zážitky. Právě geny se částečně podílejí na tom, jak silná bude tělesná odezva na dlouhodobé vypětí. Nemalou roli hraje i to, s jak náročnými situacemi jste se museli v minulosti vypořádávat a jak obecně přijímáte jednotlivé stresové momenty, které k životu patří. Jak svůj organismus chránit?

  1. Zkuste si uvědomit, jaké situace a okolnosti vás stresují, a aktivně jim předcházejte.
  2. Nezapomínejte na dostatek odpočinku a spánku.
  3. Tělo bude v náročných situacích reagovat lépe, pokud je v dobré fyzické kondici – pravidelné cvičení a kvalitní strava proto mají význam.
  4. Udržujte „zdravé“ vztahy s okolím a věnujte část energie i koníčkům, nejen povinnostem.

(pak)

Zdroj:
http://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/stress-management/in-depth/stress/art-20046037?pg=1

Autor článku:

Mgr. Petra Kováčová

Líbí se vám článek?
+8 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené: