Vývoj dítěte – předškolní léta (1. díl)

  • Redakce uLékaře.cz
  • 28.5.2007
  • Aktualizace: 24.5.2013
  • Medicína

Předškoláci

Hovořit budeme o dětech ve věku 3, 4 a 5 let.

Tělesný vývoj

Během 3., 4. a 5. roku života dítě přibývá ročně přibližně 2 kg na váze a vyroste asi o 6–8 cm. Orientačně můžeme předpokládanou váhu určit pomocí vzorce: váha = věk x 2 + 8. Pro určení výšky platí obdobný vzorec: výška = věk x 6 + 77. Vhodnější je však určovat normální výšku a váhu pomocí tabulek nebo percentilových grafů.

Každé dítě je samostatná osobnost
Každé dítě je samostatná osobnost

Většina dětí se v tomto věku jeví jako hubená ve srovnání s tělesnou stavbou předchozích období. Asi tak kolem 4. roku vymizí vystupující bříško a také tuk z chodidla, takže stopa získá svůj normální tvar. Růst mléčných zubů je ukončen obvykle do 2,5 let. Mění se také poměr obličejové a mozkové části lebky. Je to tím, že mozková část v tomto období roste již pomaleji a obličejová část se zvětšuje především vývojem čelisti, který je podmíněn prořezáváním zoubků.

 

Pohybový vývoj

Zdokonalení pohybového vývoje se projeví tím, že tříleté dítě je schopno stoupat do schodů již jako dospělí se střídáním nohou. Stejná schopnost při chůzi ze schodů se objeví až ve čtyřech letech. Většina tříletých dětí umí už také aspoň chvíli stát na jedné noze. V pěti letech již dokáží skákat na jedné noze a také skočit z malé výšky.

Ve třech letech dítě dovede napodobit nakreslený kříž. Ve čtyřech letech dovede samo nakreslit kříž již bez předchozího návodu. Ve 4–5 letech dítě může správně a proporcionálně kopírovat obrazce a poprvé je schopno kopírovat tvary se šikmými liniemi, jako jsou trojúhelníky.

Obrazce tvaru kosočtverce nedovede přesně reprodukovat až do 6. roku. Ve třech letech dítě může zkusit nakreslit osobu. První figury se skládají z kulaté hlavy s pažemi a nohama připojenýma jako čárky (tzv. hlavonožec). Během dalších let dítě přidá trup, dvojrozměrné končetiny a další anatomické detaily. Dokonalost zobrazení se postupně zlepšuje.

Nejpozději v šesti letech dítě získává schopnost překládat abstraktní pojmy do obrazů a struktur (např. hlásku T dovede rozpoznat a znázornit jako písmeno T apod.).

Upozornění

Tento přehled vývoje dítěte je pouze orientační. Každé dítě je samostatná osobnost, a proto rozdíly ve vývoji různých dětí, pokud tyto děti nejsou opravdu značně opožděné, mohou býti rozmanité. Každopádně, máte-li jakoukoliv pochybnost o správném vývoji svého dítěte, poraďte se s dětským lékařem.

Líbí se vám článek?
-4 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Kam dál
Naposledy čtené: