Chraňte si své klouby a zůstaňte soběstační

Pokud vás trápí revmatoidní artritida, jistě máte zkušenosti s nepříjemnými bolestmi a ztuhlostí kloubů. Víte, jak je nejlépe chránit tak, abyste si při této nemoci zachovali soběstačnost nejen při každodenních činnostech?

U počítače používejte podpěrky pro zápěstí a předloktí
U počítače používejte podpěrky pro zápěstí a předloktí

Zatěžujte nejsilnější články

Chraňte menší a slabší klouby rukou i nohou jen pro práci, kterou tyto části těla musí opravdu vykonávat. Jak?

  • Při přenášení předmětů mějte dlaň otevřenou a rozložte váhu břemene rovnoměrně na celé předloktí.
  • Těžké věci raději místo zdvihání posunujte.
  • Při vstávání ze židle zatěžujte spíše svaly stehen, než abyste se zvedali s pomocí paží.
  • Vyhněte se delšímu svírání a uchopování prstů na tzv. špetku.
  • Používejte pomůcky, které rozloží zátěž na celou dlaň nebo paži.

Dobrá mechanika pohybů je základ

Zátěž kloubů můžete minimalizovat i tak, že zaujmete správnou pozici a využijete svaly nejvhodnější pro fyzicky náročný úkol. Správná mechanika pohybů umožní využít tělo efektivněji. Těžké předměty přenášejte u hrudníku s využitím předloktí, na kterých bude rozprostřena váha. Při zvedání předmětů ze země povstaňte narovnáním v kolenou a v bocích. Nebo seďte na židli a předkloňte se. Pomoci může i vhodná úprava pracovního prostředí:

 

Doporučené téma: Léčba bolesti

Poslední článek:
Trápí vás bolesti hlavy? Možná za to mohou hormony!
Bolesti hlavy mohou být způsobeny mnoha faktory, včetně genetické výbavy či stravovacích návyků. U žen navíc k...  zobrazit téma

  • Při sezení: zajistěte si vhodnou podporu pro záda a nohy. Předloktí a stehna by měla být pohodlně opřena o podložku. Aby se vám lépe vstávalo, zkuste si nastavit židli výš.
  • U počítače: pokud delší dobu píšete na klávesnici, použijte podpěrky pro zápěstí nebo předloktí. Šikmá pracovní deska na čtení a psaní uleví vašemu krku.
  • Ve stoje: výška pracovní desky by měla umožnit pohodlnou práci, aniž byste se museli hrbit nebo naopak stát na špičkách.

Pohyb a odpočinek

Nedejte kloubům šanci, aby zatuhly. Každý kloub nejméně jednou denně rozhýbejte v celém rozsahu pohybu, ale pozor, ne za hranice bolestivosti. Je normální, že se pohyblivost může každý den lišit. Ve dnech, kdy jste ztuhlí více, se rozcvičujte pomalu a jemně, abyste zabránili dalšímu poškození. Při psaní nebo ručních pracích si však po 10 až 15 minutách dejte pauzu. Stejně tak kdykoliv budou ruce unavené. Při delších cestách autem každou hodinu nebo dvě udělejte přestávku a protáhněte se.

Rovnováha je důležitá

Každodenní úkoly si dobře naplánujte. Pracujte ve stálém, mírném tempu a nenechte se rušit. Odpočívejte ještě před tím, než pocítíte únavu nebo bolest. Během dne střídejte lehké a mírně náročné činnosti a dělejte přestávky na protažení.

(hak)

Zdroj: www.mayoclinic.com

Líbí se vám článek?
+8 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Nové téma | zodpovězené dotazy
Klouby prevence | Od: Jan | 23.9.2016 09:55
Já se o klouby starám dobře, dělám
si dias forte. Kolageny
reagovat
re:Klouby prevence | Od: Berta | 27.9.2016 09:38
Chvíli jsem pátrala co myslíte tím
"dělám si Dias" a teď koukám, že je
to nápoj. To jsem ráda, do toho jdu
taky
reagovat
re:re:Klouby prevence | Od: Vančura | 27.9.2016 15:11
Zkoušel jste?
reagovat
re:re:re:Klouby prevence | Od: Milan | 3.10.2016 10:52
Tam není co zkazit. Jsou to čtyři
druhy kolagenu, nejakej vitamin a
jeste ta kyselina hyaluronova v
jednom piti
reagovat
re:re:re:re:Klouby prevence | Od: Sarka | 12.10.2016 14:54
Ma toho samozřejmě daleko více
reagovat
re:re:re:Klouby prevence | Od: Jan | 29.9.2016 14:01
Ono to není poznat teď, piju to jako
prevenci. Ale to složení je myslím
ideální
reagovat
re:re:re:re:Klouby prevence | Od: Malina | 5.10.2016 14:22
Jj je tam i kyselina hyaluronova
reagovat
re:re:re:re:re:Klouby prevence | Od: Kolda | 6.10.2016 13:39
Tak ta je i na pleť žeano
reagovat
re:re:re:re:re:re:Klouby prevence | Od: Sofi | 11.10.2016 09:34
Kyselina hyaluronová je i ve sklivci,
ve vlasech. a podobně
reagovat
bolest kloubů | Od: věra | 28.2.2014 21:49
Já chráním díky colavitalu. Jedná se o produkt
určený pro všechny, jelikož je čistě přírodní (můžou i
děti, těhotné, cukrovkáři, lidi s nadváhou, vysoký
tlak apod). Krom toho že je opravdu účinný je i
chuťově dobrý a má výhodou, že se nemusí
zapíjet,a le nechá se kostička rozpustit v puse - má
malinovou chuť. Tak schvále vyzkoušejte :)
reagovat
 
 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Kam dál
Naposledy čtené: