Kojíte? Dbejte na správnou stravu!

  • Redakce uLékaře.cz
  • 20.1.2010
  • Aktualizace: 20.1.2010
  • Prolaktin
Kojením předává matka dítěti mnoho živin, minerálních látek i vitaminů. Tohle všechno ale může později ženě chybět. Řešením je správná strava.

Zdravá strava – základ mléka

Jako je rodina základ státu, je i zdravá a vyvážená strava kojících matek základem nejen pro zdraví dítěte, ale i jich samotných. Pravidlo číslo jedna zní: jídelníček by měl být hlavně pestrý. Neustálé chroupání zeleniny a odmítání všeho ostatního není tou správnou volbou stejně jako její opomíjení. Množství jídla je pak individuální. Určitě není nutné jíst za dva, jak dříve velela tradice a lékaři.

Jíte zdravě?
Jíte zdravě?

Vápník, vápník a zase vápník

Kojící maminka by měla jíst všechno, na co byla zvyklá v těhotenství. Jídlům, která jí nedělají dobře nebo je na ně alergická, by samozřejmě měla z jídelníčku vyřadit. Důležitý je každopádně příjem vápníku. Ten najdete především v mléčných výrobcích

Kojící žena by měla denně zkonzumovat nejméně 1 200 mg vápníku, které jsou obsaženy přibližně v 1 litru mléka. Při kojení se totiž tvorbou mléka ztrácí zhruba 160–300 mg vápníku na den. Nepijete mléko? Zkuste alespoň zakysané výrobky. Nenadýmají, mají mnoho prospěšných látek a výborně chutnají.

Další důležitou součástí stravy by měly být potraviny obsahující jód. Toho je totiž v naší běžné stravě nedostatek. Proto se doporučuje konzumovat mořské ryby alespoň dvakrát týdně. Kromě jódu navíc obsahují i vitamin D, který je pro správný vývoj dítěte také velice důležitý. Kojící ženy by měly do svého jídelníčku zařadit také potraviny s vysokým obsahem železa. Toho překvapivě není nejvíc ve špenátu, ale v červeném mase – tedy zvěřině, hovězím, vepřovém, telecím. Železo je dále hodně obsaženo v masných výrobcích, vaječných žloutcích, máku a kakaovém prášku. 

Samozřejmostí by měl být dostatek ovoce a zeleniny. Některé druhy ale mohou dítěti způsobit skrze mléko kolikovité bolesti břicha a nadýmání. Proto je dobré se vyhnout zejména luštěninám, kapustě, cibuli, česneku a ostrému koření.

 

Na cigaretu i alkohol zapomeňte

Kojící matky by se rozhodně měly vyhýbat nadměrnému pití alkoholu a kouření. Pokud kouří, měly by zásadně kouřit těsně po kojení a maximálně do 5 cigaret za den. Pití alkoholu také tvorbě mléka neprospívá, protože alkohol tlumí sekreci prolaktinu. Alkohol také způsobuje neprospívání dítěte, má vliv na jeho duševní vývoj a především zhoršuje schopnost matky se o dítě postarat.

Trocha kávy nevadí

Vhodné je také omezit pití kofeinových nápojů. Kávu si klidně dejte, ale lepší je bílá: málo kávy, hodně mléka. Musíte-li černočerné espreso, pak maximálně jedno denně a nejpozději po poledni. Černý a zelený čaj je třeba také pít s mírou, má totiž stejné budivé účinky jako černá káva. Proto opět nejpozději po poledni, aby se dítěti nenarušil noční spánek.

Pitný režim

Pro kojící matku je naprosto nezbytné denně vypít minimálně 2,5–3 l tekutin. Vhodné je užívat čaje a mléka pro kojící matky. Jednak z důvodu stimulace kojení, ale díky jejich konzumaci se také snáze docílí doporučovaného množství tekutin denně.

Ale pozor! Některé ženy udávají během kojení pocit žízně, který je nutí pít i v této době. Nadměrné pití tekutin však může vést k potlačení vypuzovacího reflexu, který je důležitý pro uvolnění mléka z prsu. Při nadměrném příjmu tekutin se tak mléko nedostane v dostatečném množství k dítěti. Proto je nutné pitný režim pečlivě sledovat.

(kam)

Zdroj:
kojenizlin.estranky.cz
babyonline.cz
rodina.cz

Líbí se vám článek?
+15 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Nové téma | zodpovězené dotazy
Dieta pro kojící matky | Od: slimacka | 19.5.2014 01:43
Vynikající článek. Je pravdou, že základem zdravého
mléka je zdravá strava kojící matky. Další rady pro
kojící matky jsem našla i na této lince
http://www.dietyahubnuti.cz/diety/diety-pro-
koho/dieta-pro-kojici-matky/
reagovat
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené:
Doporučený článek:

Soutěž o krém BELOBAZA®

Belobaza je krém pro každodenní péči, ochranu a regeneraci suché, citlivé a podrážděné pokožky.

 celý článek

x