Moderní diety mají jedno společné: hlavně nejíst normálně!

Stačí malé zrnko pravdy, všelijak provedená studie a další „superzaručená“ dieta je na světě. Úspěšnost nové procedury přitom obvykle závisí na tom, jestli s ní začne nějaká celebrita. Pojďme se podívat na stravovací hity současnosti a zapátrat po jejich výhodách a nevýhodách.

Abyste nepřišli ani o vitaminy B a C, je ideální míchat syrovou a vařenou zeleninu.
Abyste nepřišli ani o vitaminy B a C, je ideální míchat syrovou a vařenou zeleninu.

1. Ať žije pračlověk! Ale někde jinde.

  • Paleodieta dostává jedničku za vysoký podíl zeleniny ve stravě, ale černý puntík za zákaz luštěnin a celozrnných obilovin. Proč se vyhýbat ječmenu a cizrně, které lidskému zdraví prospívají už 5000 let?
  • Tato dieta ale selhává i jinak – maso a zelenina jsou dnes jiné a hladiny dodávaných živin se významně liší v náš neprospěch.
  • Také myšlenka, že obilí a luštěniny nebyly součástí stravy lovců-sběračů, je již zcela vyvrácená.

2. Hlavní nepřítel lepek. Skutečně?

  • Je pravdou, že lepek některým lidem problémy působí. V národech západního světa je takových osob přibližně 1 %. Jakýkoli jiný údaj je dezinformace.
  • Viníkem nevolnosti po pečivu bývají častěji sacharidy zvané fruktany, které se nacházejí v pšenici a některých druzích ovoce a zeleniny. Problémem ale bývají i alergie na sóju nebo mléko.
  • „Bezlepkový“ však vůbec nemusí znamenat „zdravý“.

3. Jedině syrové je zdravé. Ne vždy.

  • Ani raw dieta není spásná, ačkoli jí musíme uznat jako plus vysoký podíl ovoce a zeleniny.
  • Syrovost ale není nutná – záleží na tom, co do hrnce dáte. Vaření některých potravin zabíjí živiny, ale někdy je také uvolňuje, aby se staly stravitelnými. Studie dokazují, že vařená rajčata dodávají tělu více antioxidantu lykopenu, vaření brokolice v páře zase zvyšuje vstřebatelnost protirakovinných glukosinolátů.
  • Abyste nepřišli ani o vitaminy B a C, je ideální míchat syrovou a vařenou zeleninu.

4. Bez cukru a bez škrobu? Námitka!

  • Při hubnutí mohou být nízkosacharidové diety účinné, ale lékaři je nedoporučují držet po dobu delší než 6 měsíců. Některé z nich totiž prokazatelně zvyšují úmrtnost na kardiovaskulární onemocnění a mohou mít za následek i nástup cukrovky.
  • Co se obilovin týká, ve skutečnosti by měly tvořit základ naší výživy.

(pez)

Zdroj: www.bordermail.com.au

John M. Eisenberg Center for Clinical Decisions and Communications Science. Diagnosis of Celiac Disease: Current State of the Evidence. 2016 Jul 26. Comparative Effectiveness Review Summary Guides for Clinicians [Internet]. Rockville (MD): Agency for Healthcare Research and Quality (US); 2007. Available from www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK379842/ PubMed PMID: 27583323.

 

Autor článku:

MUDr. Tereza Kopecká

Líbí se vám článek?
+3 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Kam dál
 
 
Příznaky benigní hyperplazie prostaty
Články: Příznaky benigní hyperplazie prostaty
Ne každou potíž při močení...
Předoperační vyšetření
Články: Předoperační vyšetření
Předoperační vyšetření je...
Vyberte si ten nejlepší způsob, jak zakrýt křečové žíly na nohách
Muzea, hrady, zámky .... 30.000 památek z celé ČR
Chemoterapie má výhody i nevýhody. Znáte je?
Články: Chemoterapie má výhody i nevýhody. Znáte je?
Pro a proti má každá léčba...
Obávaný zánět nosních dutin. Jak se mu bránit?
Články: Obávaný zánět nosních dutin. Jak se mu bránit?
Zánět vedlejších nosních...
Jedině spoluprací můžeme nemoci vymýtit
Články: Jedině spoluprací můžeme nemoci vymýtit
Smyslem očkování není jen...
Pěšky nebo na kole - Tipy na výlety
Naposledy čtené: