Nespavost při těžké nemoci: s námi na ni vyzrajete!

Velké procento pacientů s rakovinou si stěžuje na špatné spaní. Na vině bývá samotný nádor či nežádoucí účinky léků. Kvalitní spánek je však pro regeneraci organismu nezbytný. Jak problém vyřešit? Napoví následující rady. 

Nevzdávejte boj za dobrý spánek, pravidelný odpočinek je opravdu důležitý.
Nevzdávejte boj za dobrý spánek, pravidelný odpočinek je opravdu důležitý.

Stereotyp zabírá 

V první řadě proberte s lékařem veškeré užívané léky, volně prodejné i ty na lékařský předpis. Vyloučením povzbudivých účinných látek můžete problémy se spaním zmírnit. Užíváte-li steroidy (např. prednison) či jiné stimulační léky, berte je co nejdříve po ranním probuzení. Velmi důležité je také vytvořit si tzv. spánkovou rutinu.

  • Stanovte pevný čas usínání i probouzení. Nelenošte a dodržujte ho i o víkendech.
  • Pravidelně cvičte, nejdéle však 4 hodiny před ulehnutím. Nové tělesné aktivity konzultujte s lékařem. Jóga, procházky, taiči či plavání bývají správnou volbou.
  • Vyhýbejte se kofeinu (kávě, čaji, kole a čokoládě) v odpoledních hodinách.
  • Nepijte alkohol. Způsobuje ospalost, ale spánek je krátký a nekvalitní.
  • Vzrušující aktivity a "řešící" konverzace nechte na ráno.

Přístav klidu a pohody

V případě, že po 15 až 20 minutách od ulehnutí stále nespíte, vstaňte a  věnujte se nějaké monotónní činnosti. Do postele se vraťte, až budete opravdu unaveni.

Doporučené téma: Léčba bolesti

Poslední článek:
Trápí vás bolesti hlavy? Možná za to mohou hormony!
Bolesti hlavy mohou být způsobeny mnoha faktory, včetně genetické výbavy či stravovacích návyků. U žen navíc k...  zobrazit téma

  • Z ložnice odstraňte všechny rušivé elementy (televizi, rádio, tikající budík, telefon apod.).
  • Místnost, kde spíte, má být tmavá, tichá a chladnější.
  • Nezapomeňte, ložnice není kancelář! Hodí se jen pro spánek a sexuální život. 

Kdy k odborníkovi 

Zkusit můžete také relaxační masáže. Pomáhají hned několikrát – zmírňují bolest, nespavost i obavy z nemoci. Meditace či kognitivní behaviorální terapie jsou také krokem správným směrem. V případě, že výše uvedené tipy vaše obtíže do 4 týdnů nezlepší, či se problémy naopak stále prohlubují, je načase vyhledat odborníka. Boj za kvalitní spánek rozhodně nevzdávejte. Spát tvrdě jako "dřevo" si zasloužíte i vy.

(msd)

Zdroj: www.webmd.com

Autor článku:

PharmDr. Marcela Soudková

Specializace: farmakologie

Autorka je atestovanou farmaceutkou.

Líbí se vám článek?
+2 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Kam dál
Naposledy čtené: