Nespavost při stresu jako přirozená obrana?

Po psychickém traumatu lékaři obvykle ordinovali pacientům "prášky na spaní". Možná ale, že již brzy jim budou naopak spánek zakazovat…

Když nemohu usnout

Možná že už se vám to někdy stalo. Zažili jste nebo viděli na ulici něco hrozného, někdo vám nečekaně umřel nebo jste zažili velmi nepříjemnou situaci, kterou jste absolutně nečekali. Nejspíš jste ten večer nemohli usnout, nebo se vám zdály ošklivé sny, měli jste noční můry. Možná se vzpomínky nebo sny na ten den vracely. Čím to je? Vědci se domnívají, že už znají příčinu.

Stresové zážitky negativně působí na náš spánek
Stresové zážitky negativně působí na náš spánek

Mozek si ve spánku sám vybere, co si zapamatuje

Faktem je, že nová vzpomínka může být ve spánku zesílena. A ukazuje se, že nejčastěji to bývá právě u stresujících zážitků. Paměť se upevňuje ve spánku jen u těch událostí, jež v nás vzbudily nějaké výraznější emoce. To je samozřejmě důležité proto, abychom se špatné situaci příště vyhnuli. Mozek se snaží takové situace zpracovat a zapamatovat si je.

Méně spánku při stresu?

Vědci nedávno udělali následující pokus: Dobrovolníci měli přečíst neutrální texty jako popis techniky, jak vytvořit bronzovou sochu, a článek o módní přehlídce. Poté jim dali přečíst texty s emočně nabitým obsahem, kde byly popsány sexuální problémy ochrnutého člověka nebo metody, jak nejraději zabíjí dětský vrah. Po přečtení textu jedna skupina tři hodiny spala a druhá zůstala vzhůru. Čtyři hodiny poté se vědci ptali, co si pokusné osoby z textů pamatují. Ti, kteří spali, si pamatovali o hodně více z textů vzbuzujících negativní emoce než ti, kteří zůstali vzhůru. Naproti tomu z neutrálních textů si vybavovali lidé přibližně stejně bez ohledu na to, zda spali.

 

Spát, nebo nespat?

Zdá se, že nespavost při velké psychické zátěži, nebo dokonce po nějaké traumatizující události může být přirozeným ochranným mechanismem. Kdybychom v této době více spali, naše stresující a nepříjemné vzpomínky by se ještě pevněji zafixovaly v naší paměti.

Zdá se, že užívat prášky na spaní poté, co jsme zažili určité trauma, nemusí být to nejlepší řešení. Do budoucna by to naše problémy mohlo naopak zhoršit. Autoři výzkumu dokonce navrhují, aby psychiatři lidem po traumatu spánek znemožňovali. Mělo by se tím minimalizovat to, co si z prožitých hrůz budou pamatovat.

(hul)

Zdroj: Holland P, Lewis PA. Emotional Memory: Selective Enhancement by Sleep. Current Biology 2007;17:179–181.

Líbí se vám článek?
+6 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Nové téma | zodpovězené dotazy
Vědomá pamět versus podvědomí | Od: Mgr. Lada Skulilová | 5.8.2016 10:21
Trochu bych polemizovala s tím, zda množství zapamatovaného textu je tím jediným a přesným ukazatelem toho, jak se psychika vypořádává s nepříjemným obsahem. I tehdy, pokud si něco už nepamatujeme, je to totiž nadále uloženo v podvědomí a může to na psychiku působit "zevnitř". Uložená informace později může za určitých podmínek způsobovat zhoršení stavu a pocitů. A i když k tomu v lepším případě nedojde, představuje každé takto podvědomě uložené prožité trauma jakési neviditelné břemeno, které natrvalo oslabuje celkovou "vitalitu". Zastávám názor, že prožité nepříjemné zážitky je potřeba zpracovat nejen z hlediska vědomé paměti, ale také v podvědomí. Optimálním nástrojem k tomu jsou tzv. regresní techniky (v bdělém nebo v hypnotickém stavu). Mgr. Lada Skulilová, psycholožka, terapeutka (kontakt na http://www.ulekare.cz/kdo-na-dotazy-odpovida)
reagovat
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Kam dál
Naposledy čtené: