Přihlášení: OK

  |  

 Nápověda

 

Pozvěte srdce na dvě deci červeného

Publikováno: 25.11.2011Aktualizace: 25.11.2011Kardiochirurgie
 

Jak už vědci a lékaři několikrát potvrdili, střídmé pití červeného vína má velmi blahodárný vliv na zdraví našeho srdce. Alkohol a další látky obsažené v tomto moku totiž pomáhají předcházet srdečním onemocněním – zvyšují hladiny „dobrého“ cholesterolu, který chrání cévy před jejich poškozením.

Pití vína v rozumné míře dokáže ochránit tělo před diabetem i obezitou
Pití vína v rozumné míře dokáže ochránit tělo před diabetem i obezitou

Francouzský paradox a biblické pití

Blahodárný vliv červeného vína na lidské srdce znali lidé už ve starověku. I v Bibli se doporučuje jedna sklenice vína denně. V kombinaci s tehdejší běžnou stravou, tedy rybami, chlebem a olivami, se vlastně jedná o jakousi univerzální dietu. Ta neobsahuje žádné pro tělo zatěžující látky, a naopak díky olivám nebo olivovému oleji ještě účinky červeného vína posiluje. Že červené víno prospívá srdci, dokazuje i tzv. francouzský paradox. Ten byl poprvé popsán roku 1990 v americké televizi, o rok později byl potvrzen jak francouzským vědcem Sergem Renaudem, tak i jeho americkým protějškem Curtem Ellisonem z Bostonské univerzity. Ti se shodli na tom, že třetinový výskyt srdečních chorob u francouzských obyvatel oproti Američanům je způsoben zejména tím, že Francouzi jsou zvyklí k jídlu pít červené víno – ačkoliv v tučnosti si jejich husí a kachní játra s americkým fastfoodovým jídlem v ničem nezadají.

Kouzelné antioxidanty

Po tomto zjištění proběhlo několik dalších studií, které potvrdily, že dvě skleničky červeného vína denně prospívají nejen srdci, ale pozitivně ovlivňují i pacienty s diabetem či demencí. A co je vlastně to, co dělá víno prospěšným pro naše srdce? Podle lékařů to je zejména přítomnost antioxidantů a látky zvané resveratrol. Obojí pomáhá v krvi snižovat obsah „škodlivého“ LDL cholesterolu a zabraňuje také vzniku krevních sraženin. Podle části studií navíc resveratrol dokáže ochránit tělo i před diabetem či obezitou.

Všeho s mírou

Pokud jste se právě rozhodli podpořit své srdce lahví vína, pak pozor! Lékaři červené doporučují, ale zároveň jedním dechem dodávají, že ačkoliv je pití vína prospěšné, je třeba ho konzumovat s mírou. Jako optimální množství se doporučuje 1 až 2 skleničky červeného denně, větší konzumace může naopak vést k závažnějším zdravotním obtížím.

(kam)

Zdroje:
http://www.indianwineacademy.com/item_1_460.aspx
http://circ.ahajournals.org/content/111/2/e10.full
http://www.mayoclinic.com/health/red-wine/HB00089

 
 
 

  Související obsah

 
 
 
 

  Diskuze čtenářů

  Přidejte komentář jako první

 Vstoupit do diskuze  

 

  Doporučujeme

 
 
 
 

  Nemoci a vyšetření

 
 
 
 
 

Kam dál

 
Děti - průjem u dětí

  Domácí lékař

Děti - průjem u dětí  více

Test barvosleposti

  Kalkulačka

Test barvosleposti  více

  Poradna lékaře

hypertrofii na penisu  více

  Doporučení lékařů

MUDr. Radomír Janek | stomatologie, Moravská Ostrava  více