Průjem při menstruaci se dá řešit. Víme jak

  • Redakce uLékaře.cz
  • 10.1.2017
  • Aktualizace: 10.1.2017
  • uLékaře.cz

 

Ilustrace
Ilustrace

Menstruace a průjem. Nepříjemná kombinace, která pár dní v měsíci trápí mnoho žen. Potíže se naštěstí dají zvládnout. Někdy „jen“ úpravou životosprávy, jindy pomohou i volně prodejné prostředky proti průjmu.Důvodů častého souběhu měsíčního krvácení a průjmu zejména v prvních třech dnech periody může být více. Lékaři za jednu z příčin označují látky zvané prostaglandiny, vznikající v mnoha orgánech těla. Prostaglandiny kromě jiného ovlivňují prokrvení tkání a vyvolávají stahy dělohy. Mají však dopad i na střeva. Výsledkem jejich působení jsou tak nejen menstruační bolesti, ale i průjem.

Vyprazdňování během menstruace ovlivňují také hormony a jejich měnící se hladina. Některé ženy proto mají průjem už před nástupem periody. V tomto období ženy navíc trápí:

  • nadýmání,
  • nevolnost,
  • změny nálad.

Souhrnně se těmto příznakům říká premenstruační syndrom (PMS).

 

Co přinese úlevu?

Lékaři doporučují vyzkoušet volně prodejné prostředky proti průjmu. Zároveň však podotýkají, že pokud se průjem při menstruaci neobjevuje pravidelně nebo nevnímají-li ho ženy jako velkou zátěž, není potřeba užívat žádné léky. Trávení se po skončení menstruace přirozeně vrátí k normálu.

Mnoho žen volí na bolesti břicha, které s průjmem a menstruací souvisejí, léky proti bolesti. Ale proč místo nich někdy nezkusit lehké, nenáročné cvičení? Zlepší krevní oběh a může zmírnit menstruační bolesti i upravit trávení. Úlevu přinese také „klasika“ – nahřívací láhev a teplé oblečení v oblasti břicha.

Co ještě můžete pro sebe udělat?

  1. Dostatečně pijte. Průjem při menstruaci sice není vyvolaný viry ani bakteriemi, přesto nezapomínejte na pitný režim. Tělo se musí náležitě zavodňovat při jakékoli vodnaté stolici.
  2. Zvyšte příjem vlákniny. Vláknina zpevní řídkou stolici a uleví od průjmu.
  3. Dejte si jogurt. Zakysané mléčné výrobky obsahují probiotika. Tyto zdraví prospěšné bakterie pomůžou dát trávení do pořádku.
  4. Vyhněte se kofeinu a těžkým jídlům. Kofeinové nápoje a obtížně stravitelná, například tučná jídla zhoršují jak PMS, tak průjem.

(pak)

Zdroj:
www.everydayhealth.com/digestive-health/diarrhea-and-your-period.aspx

Autor článku:

Mgr. Petra Kováčová

Líbí se vám článek?
+6 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Kam dál
 
 
Prevence rakoviny: 10 novinek, které by vás neměly minout
Články: Prevence rakoviny: 10 novinek, které by vás neměly minout
Věda nezůstala stát ani...
Kouření zpomaluje růst u chlapců
Články: Kouření zpomaluje růst u chlapců
Během čtyř let průměrný...
Zánět slepého střeva
Články: Zánět slepého střeva
Zánět slepého střeva vzniká...
Muzea, hrady, zámky .... 30.000 památek z celé ČR
Když se štítná žláza vymkne kontrole: Basedowova nemoc a jak se s ní poprala Lucie Bílá
Alergie na jahody a jiné ovoce
Články: Alergie na jahody a jiné ovoce
Ovoce z čeledi růžovitých...
Růže
Články: Růže
Růže (latinsky erysipel) je...
Pěšky nebo na kole - Tipy na výlety
Naposledy čtené: