Průvodce snížením hladiny cholesterolu

Ten verdikt slyší od lékaře stále více lidí: „Příliš vysoký cholesterol.“ Hodnoty nad normál přitom znamenají velké „šance“ pro kardiovaskulární onemocnění, především pak pro infarkt či mrtvici. Pokud jste se i vy dozvěděli, že vaše hodnoty cholesterolu nejsou ideální, pokuste se je co nejvíce snížit.

Snižovat hodnoty cholesterolu pomáhají například fazole
Snižovat hodnoty cholesterolu pomáhají například fazole

Jezte zdravě a pravidelně

Jak se ukazuje, pro snížení hladiny cholesterolu není důležité jen to, co jíte, ale také kdy a jak jíte. Ve studii British Medical Journal se uvádí, že lidé stravující se 6x nebo i víckrát za den, mají hladinu cholesterolu v krvi nižší o 5 % než ti, kteří jedí nepravidelně a méně často. A to bez ohledu na tělesnou hmotnost či fyzickou aktivitu. Podle studie vedou velké porce a dlouhé přestávky mezi jídly k vyšším hodnotám cholesterolu – na vině jsou změny v metabolismu.

Snižujte s rozumem

  • Jezte pouze nízkotučná masa, tedy drůbež, ryby a mořské plody. Některé ryby, například treska, mají méně nasycených tuků než třeba kuře.
  • Omezte příjem masa na maximálně 150 gramů za den (i méně) a raději odstraňujte kůži.
  • Pamatujte, že bílé maso má obecně méně nasycených tuků než maso červené.
  • Pozor na konzumaci kachen a hus – ty mají nasycených tuků nadbytek. Alespoň z nich odstraňte kůži.
  • Hlídejte si denní příjem cholesterolu – neměl by překročit 200 mg za den (například 100 gramů krevet má 167 mg cholesterolu).
  • Vejce sice obsahují cholesterol, ale také důležitý lecitin. Pokud sníte týdně maximálně 3 až 5 vajec, bát se nemusíte.
  • Přemýšlejte o náhradách masa, které mají nízký obsah nasycených tuků a cholesterolu – jsou to například fazole a tofu (sójový sýr). Fazole mají hodně vlákniny, která pomáhá snižovat hodnoty cholesterolu.
  • Pozor na alkohol – vypít jednu skleničku červeného vína denně je v pořádku (dokonce prý zvyšuje hladinu takzvaného „hodného“ cholesterolu), ale pokud to budete přehánět, vystavujete se riziku srdečních příhod.

(aši)

Zdroj: http://www.medicinenet.com/script/main/art.asp?articlekey=22751

Autor článku:

Mgr. Ivana Ašenbrenerová

Autorka vystudovala Fakultu sociálních věd UK v Praze, obor rozhlasová žurnalistika. Pracovala v Mladém světě, v časopise Maminka, Glanc, nyní je redaktorkou Marianne.cz Je spoluautorkou knihy Aromaterapie v životě ženy, autorkou knihy Co dělat, když dítě... a spoluautorkou knihy Velká kniha o mateřství II. Zajímá se o psychologii, pedagogiku, zdraví a životní styl, klasickou i alternativní medicínu.

Líbí se vám článek?
+43 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Kam dál
 
 
Zánět žil
Články: Zánět žil
Zánět žil, flebitida, se...
Léčba vysokého cholesterolu a pacienti „lajdáci“ – co všechno hrozí?
Cestujete daleko? Pozor na poruchu jet lag!
Články: Cestujete daleko? Pozor na poruchu jet lag!
Lidské tělo má "vnitřní...
Muzea, hrady, zámky .... 30.000 památek z celé ČR
Orgasmus u ženy
Články: Orgasmus u ženy
Příčin, které způsobují, že...
Hormon štěstí versus rakovina kůže
Články: Hormon štěstí versus rakovina kůže
Spálená kůže není jedinou...
7 800 Tipů kam na výlet z celé ČR
Turistikou ke zdraví s Turistika.cz
Naposledy čtené: