Průvodce snížením hladiny cholesterolu

Ten verdikt slyší od lékaře stále více lidí: „Příliš vysoký cholesterol.“ Hodnoty nad normál přitom znamenají velké „šance“ pro kardiovaskulární onemocnění, především pak pro infarkt či mrtvici. Pokud jste se i vy dozvěděli, že vaše hodnoty cholesterolu nejsou ideální, pokuste se je co nejvíce snížit.

Snižovat hodnoty cholesterolu pomáhají například fazole
Snižovat hodnoty cholesterolu pomáhají například fazole

Jezte zdravě a pravidelně

Jak se ukazuje, pro snížení hladiny cholesterolu není důležité jen to, co jíte, ale také kdy a jak jíte. Ve studii British Medical Journal se uvádí, že lidé stravující se 6x nebo i víckrát za den, mají hladinu cholesterolu v krvi nižší o 5 % než ti, kteří jedí nepravidelně a méně často. A to bez ohledu na tělesnou hmotnost či fyzickou aktivitu. Podle studie vedou velké porce a dlouhé přestávky mezi jídly k vyšším hodnotám cholesterolu – na vině jsou změny v metabolismu.

Snižujte s rozumem

  • Jezte pouze nízkotučná masa, tedy drůbež, ryby a mořské plody. Některé ryby, například treska, mají méně nasycených tuků než třeba kuře.
  • Omezte příjem masa na maximálně 150 gramů za den (i méně) a raději odstraňujte kůži.
  • Pamatujte, že bílé maso má obecně méně nasycených tuků než maso červené.
  • Pozor na konzumaci kachen a hus – ty mají nasycených tuků nadbytek. Alespoň z nich odstraňte kůži.
  • Hlídejte si denní příjem cholesterolu – neměl by překročit 200 mg za den (například 100 gramů krevet má 167 mg cholesterolu).
  • Vejce sice obsahují cholesterol, ale také důležitý lecitin. Pokud sníte týdně maximálně 3 až 5 vajec, bát se nemusíte.
  • Přemýšlejte o náhradách masa, které mají nízký obsah nasycených tuků a cholesterolu – jsou to například fazole a tofu (sójový sýr). Fazole mají hodně vlákniny, která pomáhá snižovat hodnoty cholesterolu.
  • Pozor na alkohol – vypít jednu skleničku červeného vína denně je v pořádku (dokonce prý zvyšuje hladinu takzvaného „hodného“ cholesterolu), ale pokud to budete přehánět, vystavujete se riziku srdečních příhod.

(aši)

Zdroj: http://www.medicinenet.com/script/main/art.asp?articlekey=22751

Autor článku:

Mgr. Ivana Ašenbrenerová

Autorka vystudovala Fakultu sociálních věd UK v Praze, obor rozhlasová žurnalistika. Pracovala v Mladém světě, v časopise Maminka, Glanc, nyní je redaktorkou Marianne.cz Je spoluautorkou knihy Aromaterapie v životě ženy, autorkou knihy Co dělat, když dítě... a spoluautorkou knihy Velká kniha o mateřství II. Zajímá se o psychologii, pedagogiku, zdraví a životní styl, klasickou i alternativní medicínu.

Líbí se vám článek?
+43 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Kam dál
 
 
Zčervenání kůže po alkoholu nemusí znamenat alergickou reakci
Bylinné čaje zklidní váš spánek
Články: Bylinné čaje zklidní váš spánek
Chcete spát zdravěji...
Játra v ohrožení: jak poznat problém
Články: Játra v ohrožení: jak poznat problém
Játra jsou životně důležitý...
Muzea, hrady, zámky .... 30.000 památek z celé ČR
Jak si poradit se zánětem močových cest pomocí homeopatik
Články: Jak si poradit se zánětem močových cest pomocí homeopatik
Pálení a řezání v podbřišku...
Rakovina prostaty: nenápadný zabiják českých mužů
Články: Rakovina prostaty: nenápadný zabiják českých mužů
Rakovina prostaty, plic a...
Karpalní tunel
Články: Karpalní tunel
Bolest v oblasti zápěstí...
Pěšky nebo na kole - Tipy na výlety
Naposledy čtené: