Přihlášení: OK

  |  

 Nápověda

 

Rakovina prsu nemá ráda alkohol

Publikováno: 21.1.2010Aktualizace: 21.1.2010Léčba rakoviny
 

Alkohol zvyšuje u žen po rakovině prsu riziko vzniku dalšího nádoru v prsu. Takové závěry přinesla studie amerických vědců. Lékaři zkoumali vliv rizikových faktorů na vznik rakoviny prsu u žen, u kterých se toto onemocnění v jednom prsu již objevilo. Ve své studii se zaměřili na působení kouření a alkoholu.

Ženy, které prodělaly rakovinu prsu by se měly vyhýbat alkoholu, ten totiž zvyšuje riziko návratu rakoviny
Ženy, které prodělaly rakovinu prsu by se měly vyhýbat alkoholu, ten totiž zvyšuje riziko návratu rakoviny

Lékaři zkoumali, jaký vliv mají konzumace alkoholu a kouření cigaret na vznik rakoviny v druhém prsu. Zjistili, že riziko stoupá o 30 % u žen, které během svého života pily alkohol. Dlouhodobá konzumace se ukázala jako vysoce riziková pro vznik druhostranného (kontralaterálního) nádoru. U kouření se souvislost se vznikem dalšího nádoru neprokázala.

Alkohol je nutné omezit

Vědci dodávají, že je třeba provést další studie, které upřesní podmínky, za kterých další rakovina prsu vzniká. Upozorňují na vliv genetiky, rasy a okolních vlivů. Alkohol však zůstává bezesporu významným rizikovým faktorem a právě u žen s proběhlou nebo probíhající rakovinou prsu by měla být jeho konzumace minimální.

Nezáleží na tom, co pijete

Již dříve bylo zjištěno, že i mírné pití alkoholu zvyšuje riziko rakoviny prsu. Zajímavostí je, že mezi různými druhy alkoholu (vínem, pivem nebo koktejly) zřejmě neexistují rozdíly. Předpokládá se že, mechanismus spočívá v ovlivnění hladin a metabolismu hormonu estrogenu alkoholem. Riziko je v tomto smyslu dále umocněno například náhradní estrogenovou terapií u žen v přechodu.

Ukazuje se, že i relativně malé množství alkoholu zvyšuje riziko vzniku rakoviny u žen. A u žen s rakovinou prsu navíc hrozí rozvoj dalšího nádoru prsu. Proto je nutné, aby byly ženy dobře informovány a mohly se zodpovědně rozhodnout, kolik alkoholu budou pít. Čím nižší bude množství konzumovaného alkoholu, tím nižší bude jejich riziko vzniku rakoviny.

(nes)

Zdroj: American Journal of Epidemiology, April 15, 2009

 
 
 

  Související obsah

 
 
 
 

  Diskuze čtenářů

  Přidejte komentář jako první

 Vstoupit do diskuze  

 

  Doporučujeme

 
 
 
 

  Nemoci a vyšetření

 
 
 
 
 

Kam dál

 
Rakovina ledvin

  Kalkulačka

Rakovina ledvin  více

  Doporučení lékařů

MUDr. Zdeněk Třímal | praktický lékař pro dospělé, Hrušovany nad Jevišovkou  více