Růstový hormon může zvýšit nízkou tělesnou hmotnost, nikoli fyzickou výkonnost

"Lidský růstový hormon byl údajně používán ke zvýšení atletické výkonnosti, ačkoli bezpečnost a účinnost při takovémto užití je málo osvětlena," tvrdí Hau Liu a jeho kolegové z Kalifornie, kteří systematicky zkoumali důkazy o účincích růstového hormonu na atletický výkon u fyzicky zdatných a mladých jedinců.

Zvýšení atletické výkonnosti po růstovém hormonu není jisté
Zvýšení atletické výkonnosti po růstovém hormonu není jisté

V databázích MEDLINE, EMBASE, SPORTDiscus a Cochrane Collaboration bylo za období od ledna 1966 až do října 2007 nalezeno 44 článků o randomizovaných kontrolovaných studiích srovnávajících léčbu s použitím růstového hormonu a bez něho.

Kritériím analýzy vyhovovalo 27 studií, při kterých byl celkem 303 osobám podán růstový hormon, doba léčby dohromady představovala roční léčbu u 13,3 osoby. Účastníci byli mladí (průměrný věk 27 ± 3 roky), štíhlí (průměr BMI 24 ± 2 kg/m2) a fyzicky zdatní (maximální kyslíkový příjem 51 ± 8 ml/kg t. hm. za minutu).

Nalezené studie použily různé dávkování růstového hormonu (průměr 36 ± 21 µg/kg na den) a délku léčby (průměr 20 ± 18 dní). Ve srovnání s placebem osoby s růstovým hormonem zvýšily svoji tělesnou hmotnost (v průměru 2,1 kg, 95% interval spolehlivosti 1,3–2,9 kg), ale síla a schopnost zátěže nejevily zlepšení.

 

Dvě ze tří studií, které v průběhu cvičení stanovovaly hladinu laktátu, zjistily statisticky významné zvýšení hodnot u konzumentů růstového hormonu. U těch se také vyskytl edém měkkých tkání a únava častěji než u osob bez somatotropinu.

Limitem tohoto zkoumání byl malý počet studií, které stanovovaly atletickou výkonnost, a také skutečnost, že použité dávkování a režimy podávání somatotropinu nemusely odpovídat běžnému užívání.

„Očekávání kladená na růstový hormon z hlediska zlepšení fyzické výkonnosti nemají oporu ve vědecké literatuře,“ shrnují autoři. Ačkoli omezený počet důkazů naznačuje, že růstový hormon zvyšuje u štíhlých osob tělesnou hmotnost, nemusí zlepšit sílu, ba dokonce může zhoršit odolnost k zátěži a způsobit špatné sportovní výsledky. Je třeba dalšího výzkumu k přesvědčivému stanovení účinků růstového hormonu na atletickou výkonnost.

(zep)

Zdroj: Hau Liu, et al. Growth Hormone May Enhance Lean Body Mass but Not Physical Performance. Annals of Internal Medicine . Published online March 18, 2008.

Líbí se vám článek?
-1 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Kam dál
 
 
Akutní zánět nehtového lůžka. Jak ho rozeznat a léčit?
Zánět středního ucha
Články: Zánět středního ucha
Zánět středního ucha...
Výživa nastávajících matek (2. díl - Hořčík)
Články: Výživa nastávajících matek (2. díl - Hořčík)
Hořčík je z velké části v...
Muzea, hrady, zámky .... 30.000 památek z celé ČR
Trombóza a embolie
Články: Trombóza a embolie
Hluboká žilní trombóza a...
Bolest v krku může zaútočit kdykoli. Buďte připraveni
Mléčný a trvalý chrup
Články: Mléčný a trvalý chrup
Lidé mají zuby dětské...
Pěšky nebo na kole - Tipy na výlety
Kde hledat viníka nehojící se rány?
Články: Kde hledat viníka nehojící se rány?
Záhada, proč se u některých...
Osvědčené metody, jak přestat kouřit
Články: Osvědčené metody, jak přestat kouřit
Už jste vyzkoušeli kdeco...
7 800 Tipů kam na výlet z celé ČR
Turistikou ke zdraví s Turistika.cz
Naposledy čtené: