Tipy pro komunikaci s lékařem: příprava na schůzku je nezbytná

Chystáte se na schůzku se svým lékařem a chcete od něj získat co nejvíce informací o své nemoci? Pak se vám určitě budou hodit tipy pro efektivní komunikaci. Nejvíce stížností na zdravotnické odborníky totiž nevyplývá z odborného pochybení, ale z problémů v podávání informací ohledně zdravotního stavu.

Klíčem k úspěšné spolupráci je ale zjistit, co nemocného zajímá a zda podanou informaci pochopil
Klíčem k úspěšné spolupráci je ale zjistit, co nemocného zajímá a zda podanou informaci pochopil

Proč lékaři neposlouchají

Mezi pacienta a lékaře se staví vysoká hráz postavená z moderních technologií a nadbytečné administrativy. Při prošetřování současných stížností se ukazuje, že nemocní často nerozumí poučením ohledně zdravotního stavu, nedozvídají se podstatné informace a nedostávají prostor pro své otázky. Nejenom pacienti, ale i lékaři si poslední dobou stěžují, že nemají dostatek času ke klidnému rozhovoru. Průměrná doba strávená v ordinaci lékaře se totiž pohybuje kolem 15 minut, přičemž velkou část této doby zabere „papírování“.

Klíčem k úspěšné spolupráci je ale zjistit, co nemocného zajímá a zda podanou informaci pochopil. Aktivní účast a zájem o léčbu jsou přitom důležité pilíře úspěšnosti terapie, a to nejenom v případě roztroušené sklerózy. Pokud chcete od lékaře získat co nejvíce informací, měli byste se na setkání v ordinaci důkladně připravit.

5 tipů pro efektivní komunikaci

  1. Na setkání se připravte. Před návštěvou ordinace si promyslete své otázky a ty nejdůležitější si napište na papír. Snažte se lékaři klást specifické otázky, abyste získali co nejpřesnější odpovědi.
  2. Vytvořte si priority. Během návštěvy lékaře se může stát, že nedostanete prostor na všechny své dotazy. Vyberte si tedy ty nejdůležitější, které lékaři přednesete ihned na začátku setkání. Méně důležité dotazy můžete vznést při příštím setkání.
  3. Nebojte se požádat o další schůzku. Přeplněná čekárna, neustálé telefonáty a nutnost odbíhat k akutním případům. Takto bohužel může vypadat realita současného zdravotnictví. Pokud jste se nedozvěděli vše podstatné nebo jste něčemu nerozuměli, nebojte se požádat o další schůzku.
  4. Komunikujte i mimo ordinaci. Nepodceňujte sílu komunikace, která se neodehrává tváří v tvář. Mnoho lékařů v současné době zůstává v kontaktu se svými pacienty i prostřednictvím e-mailu nebo sociálních sítí.
  5. Přiveďte si někoho s sebou. Víc hlav víc ví. Rozhodně neuděláte chybu, pokud vyrazíte na setkání s někým blízkým. Zvyšujete tím šanci, že si lépe zapamatujete důležité informace a nezapomenete na důležité otázky.

Zdroj: http://health.usnews.com/health-news/patient-advice/articles/2015/03/03/how-to-talk-so-your-doctor-will-listen

http://familydoctor.org/familydoctor/en/healthcare-management/working-with-your-doctor/tips-for-talking-to-your-doctor.html

www.webmd.com/a-to-z-guides/features/be-heard

Autor článku:

MUDr. Jakub Holešovský

Líbí se vám článek?
+1 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené: